L'exploració de la percepció del component emocional en la formació vocal d'actors de teatre

Tesi doctoral de Solange Del Carmen Durán Elicer: "La percepción de la emoción en la experiencia de formación energética emocional de la voz para el actor teatral. Un estudio etnográfico-interpretativo". Direcció: Dra. Maria Dolors Cañabate Ortiz. Departament de Didàctiques. Específiques.

La tesi que avui presento, sorgeix després de tres dècades d'experiència en l'aprenentatge i ensenyament de l'educació vocal, des d'una mira específica a la formació vocal per al teatre en espais universitaris. La investigació proposa un nou paradigma, metodològic i pràctic per a l'educació de la veu teatral. S'ha experimentat amb estudiants de l'Escola Superior d'Art Dramàtic de Catalunya, en col·laboració amb l'Institut del Teatre de Barcelona (d'ara endavant IT).
L'estudi explora la percepció del component emocional en la formació vocal d'actors de teatre universitari a través de l'Entrenament Energètic Emocional de la Veu (d'ara endavant EEEV). Aquest punt de vista permet a l'estudiant conèixer i experimentar les emocions en si mateix i reflexionar críticament sobre la seva influència en la formació vocal com a actor. L'objectiu principal és analitzar com els estudiants perceben la influència del component emocional en la seva formació vocal i discutir la implementació de processos formatius que incorporen la vivència i la reflexió sobre aquest component.

La investigació inclou estudis d'avaluació del desenvolupament d'aquests processos. La metodologia d'aquesta investigació és qualitativa i s'emmarca en un enfocament etnogràfic-interpretatiu de caràcter naturalista, humanista i participatiu. Es van recopilar dades a través de diverses tècniques: entrevistes, grups de discussió, bitàcoles i biografies emocionals. Les dades es van analitzar a partir de l'observació participativa, la transcripció dels instruments narratius, la gravació de vídeos de classe i els quaderns de camp. El processament de les dades, es va fer utilitzant el programa d'anàlisi qualitativa Atles. Ti, versió 23. Els resultats de la investigació subratllen la necessitat d'incorporar de manera sistemàtica el component emocional a la formació vocal d'actors de teatre universitari. A més, es ressalta la importància d'obrir un debat i fomentar la reflexió sobre la necessitat d'actualització a l'ensenyament-aprenentatge, malgrat els buits existents en la tradició de la formació teatral.

En síntesi; aquest estudi aporta dades i informació valuosa sobre la rellevància del component emocional en la formació teatral (desafiant paradigmes establerts) proposant noves perspectives en l'ensenyament de l'educació vocal pel teatre en el context universitari.

Paraules clau: emoció, ensenyament i aprenentatge, formació teatral, ensenyament l'educació vocal, Alba Emoting.

Lectura de la tesi: 24/01/2024, Sala de Graus de la Facultat d'Educació i Psicologia (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)