Estimulació auditiva rítmica sobre els paràmetres de la marxa i l'equilibri en persones amb ictus

Tesi doctoral de Samira González Hoelling: "Avaluació de l'efecte d'una estimulació auditiva rítmica sobre els paràmetres de la marxa i l'equilibri en persones amb ictus". Direcció: Dra. Maria Rosa Suñer Soler. Departament d'Infermeria

L'ictus, primera causa d'alteracions motores funcionals en l'adult, comporta en la majoria de casos una alteració del patró de marxa i de l'equilibri tant en bipedestació com durant la marxa. Per treballar la marxa i l'equilibri es recomana l'ús d'una tècnica rítmica, ja que el ritme comparteix zones semblants a les que s'activen quan la persona ha de fer un moviment voluntari.

L'objectiu d'aquesta investigació ha estat avaluar l’efecte d'una estimulació auditiva rítmica sobre la qualitat de la marxa i equilibri en persones amb ictus i detectar diferents variables que hi puguin influir. S'ha realitzat un estudi quasi-experimental amb 55 persones en fase subaguda després d'un ictus. El grup intervenció va rebre estimulació auditiva rítmica amb música 3 cops per setmana complementant la rehabilitació. En canvi, el grup control històric només va rebre teràpies convencionals.

La rehabilitació complementada amb estimulació auditiva rítmica millora els paràmetres quantitatius i qualitatius de la marxa i l'equilibri en persones després d'un ictus en fase subaguda. El grup intervenció ha mostrat més guany en la funcionalitat i independència de la marxa comparats amb el grup control, però no hi ha hagut diferències en les millores dels paràmetres de la marxa entre els dos grups. Les millores en l'equilibri i la funció motora s'han relacionat amb el dèficit motor a l'ingrés i amb l'àrea afectada. L'edat, el tipus d'ictus i la lateralitat de la lesió no s'han associat a més guany en l'equilibri, en la funció motora ni en la funcionalitat de la marxa.

Lectura de la tesi: 18/03/2024, Sala de Graus de la Facultat d'Infermeria (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)