Processos de construcció de la identitat d'aprenent

Tesi doctoral de : "Processos de construcció de la identitat d'aprenent: anàlisi del discurs de les interaccions a l'aula". Direcció: Dr. Moisès Esteban Guitart. Departament de Psicologia

En aquesta tesi s'analitzen formes discursives per les quals es construeixen processos i recursos relacionats amb la configuració de la identitat d'aprenent en les interaccions interpersonals a l'aula. Per fer-ho, s'ha dut a terme un estudi de casos qualitatiu. Les dades principals analitzades són dades naturals d'interacció a l'aula recollides en contextos formals d'ensenyança i aprenentatge.
La recerca adopta una perspectiva sociocultural i s'emmarca en el conjunt de treballs que desenvolupen el model d'identitat d'aprenent de Coll, Falsafi i col·laboradores.
En primer lloc, s'estudia la forma com es construeixen discursivament els processos de posicionament i de reconeixement de l'alumnat com a aprenent a l'aula. Per mitjà del posicionament, els subjectes som identificats i ens identifiquem amb certes posicions, o el que és el mateix, amb conjunts de predicats que fan referència als subjectes. Els resultats de la tesi mostren que els processos de posicionament de l'alumnat com a aprenent, són una de les formes principals amb què es configuren identitats d'aprenent dels subjectes a l'aula.
Per altra banda, el reconeixement es concep com un dels aspectes que condueix a la formació de la identitat dels subjectes i en específic, al desenvolupament del tipus de relació psicològica que els subjectes estableixen amb  mateixos. En el model de Coll, Falsafi i col·laboradores, el reconeixement d'una mateixa com a aprenent és un procés interpsicològic i intrapsicològic central en la construcció de la identitat d'aprenent. En aquesta tesi s'analitzen les interaccions discursives a l'aula, de manera que l'estudi del posicionament i del reconeixement s'enfoca principalment en la dimensió interpsicològica d'aquests fenòmens.
Els resultats de l'anàlisi mostren que en les interaccions interpersonals, el reconeixement de l'alumnat com a aprenent es dona vinculat als processos de posicionament i que principalment es configura a partir de valoracions sobre les posicions i els predicats atribuïts als i les aprenents com a aprenents.
En segon lloc, la tesi investiga els processos discursius pels quals es construeixen models d'identitat d'aprenent en els intercanvis comunicatius a l'aula. Aquests models han estat definits com a conjunts de predicats i de valoracions generalitzades sobre els i les alumnes com a aprenents. En tant que conjunts de significats, els models d'identitat d'aprenent constitueixen recursos d'identitat a disposició de l'alumnat i del professorat en el context local d'interacció a l'aula.
Al llarg de la tesi es mostra que els models d'identitat d'aprenent es construeixen a través de discursos sobre l'aprenentatge i sobre els i les aprenents, així com també a partir de processos de posicionament i de reconeixement de l'alumnat com a aprenent a l'aula. Aquests models preexisteixen i contribueixen a articular els processos de posicionament i de reconeixement de l'alumnat en les interaccions a l'aula, alhora que es reconstrueixen i es consoliden en el marc d'aquests processos. Els resultats també mostren que els models d'identitat d'aprenent identificats es construeixen de forma binària i a partir de predicats sobre els i les aprenents de caràcter dicotòmic, de manera que tendeixen a ser excloents i a establir una posició d'aprenent normativa i una de desviada.
En tercer i darrer lloc, aquesta recerca indaga sobre les formes discursives per les quals es construeixen formes desitjables i valuoses o, alternativament, formes no desitjables i no valuoses d'exercir la posició d'aprenent a l'aula. L'anàlisi de les dades d'interacció a l'aula, mostra que en el si dels intercanvis discursius entre el professorat i l'alumnat es configuren expectatives normatives sobre com l'alumnat ha d'exercir com a aprenent. Aquest conjunt d'expectatives configura un sistema de valor a partir del qual prenen sentit els processos de reconeixement de l'alumnat com a aprenent. Alhora, aquestes expectatives són construïdes i reconstruïdes a través dels processos de reconeixement de l'alumnat com a aprenent.

Lectura de la tesi: 22/11/2023, Escola Politècnica Superior - IV (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)