Anàlisi de l'eficiència de la banca pública de l'Equador

Tesi doctoral de Freddy Lenin Villarreal Satama: "Análisis de la eficiencia de la banca pública del Ecuador. Una propuesta basada en la estimación no paramétrica". Direcció: Dra. Ana Garriga Ripoll. Departament d'Economia

Les institucions financeres públiques s'enfronten a un entorn dinàmic, ja que busquen optimitzar els recursos mitjançant nivells adequats. Aquest treball té el propòsit de conèixer l'eficiència de la banca pública de l'Equador per a un període 2008 – 2020, amb tres bancs públics mitjançant el mètode no paramètric amb la tècnica de l'Anàlisi Envoltant de Dades. Els principals resultats indiquen que el Banc de l'Estat i la Corporació Financera Nacional arriben al nivell d'eficiència d'un, no pas BanEquador, que evidencia ineficiència. BanEcuador, excepte l'any 2008 i 2016 amb 0,54.00 i 0,51 respectivament, es troben per sota del 0,50, i els anys 2015, 2017 i 2020 són els anys amb menys puntuació d'eficiència en 0,36, 0,37 i 0,35 respectivament. De mitjana, l'eficiència de BanEcuador arriba a 0,43, fet que suggereix generar una gestió adequada en els inputs i outputs analitzats, especialment, en el maneig dels actius fixos i les despeses d'operació.

Paraules clau: Eficiència, Mètode no paramètric, Anàlisi Envoltant de Dades, DEA_CCR; Banca Pública de l'Equador.

Lectura de la tesi: 01/03/2024, Sala de Graus de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)