Estudi de l'expansionisme romà a occident entre els segles III i II aC

Tesi doctoral de Gerard Ventós Rodríguez: "Divide et Impera': conectividad y dinámicas de conflicto en occidente durante la República romana (ss. III-II a.C.)". Direcció: Dr. Toni Ñaco del Hoyo. Departament d'Història i Història de l'Art

La present tesi doctoral aborda l'estudi de l'expansionisme romà a occident entre els segles III i II aC, mitjançant un enfocament diferent de l'habitual, puix que prioritzem la connectivitat com a element fonamental de l'anàlisi històrica. Per consegüent, hem examinat diversos episodis assignant caràcter orgànic al Mediterrani antic i atribuint-li un funcionament en «xarxa». És a dir, un espai delimitat on les diferents societats que el conformaven s’interrelacionaven i influïen mútuament, donant com a resultat una «estructura» o un «ordre de poder». La República romana s'erigia en una peça més d'aquest sistema, motiu pel qual atribuïm caràcter autosuficient al conjunt d'unitats polítiques que configuraven l'àmbit geopolític analitzat. Per aquesta raó, superem el model bipolar que s'orienta a examinar les disputes entre Roma i Cartago i ens centrem en l'estudi de les dinàmiques que es produirien dins del sistema esmentat. Per això, atorguem capacitat política i decisòria a «l'altre», amb el propòsit de comprendre millor la ruptura de «l'equilibri» mediterrani i el naixement d'un nou ordre caracteritzat per l'hegemonia de Roma.

Una anàlisi atenta dels testimonis disponibles ens ensenya que la República romana protagonitzà una política exterior dinàmica i ens allunya de l'axioma que defensa la idea d'un expansionisme unilateral caracteritzat pels enfrontaments armats directes. Per aquesta raó, en aquest treball analitzem els diferents mecanismes que Roma utilitzà per estendre la seva influència, focalitzant-nos en l'aprofitament de les discòrdies internes, els conflictes locals i regionals, els canvis de bàndol o les «guerres de línia de fractura». En aquest últim cas, ens referim a totes aquelles intervencions en les quals Roma adduí o assumí l'existència de lligams teixits per uns valors compartits o per motivacions culturals i identitàries. Amb aquesta finalitat, sense desatendre els interessos romans, emprem un enfocament «multipolar», considerant el rol actiu del conjunt d'actors implicats.

Lectura de la tesi: 15/12/2023, Sala Antoni Adroher. Rectorat "Les Àligues" (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)