Programa educatiu per a persones amb discapacitat intel·lectual

Tesi doctoral de Paulina Elizabeth Mejía Cajamarca: "Los retos y estrategias de la educación inclusiva en la universidad para Personas con Discapacidad Intelectual. Diseño, aplicación y evaluación de una experiencia piloto ". Direcció: Dra. Maria Pallisera Diaz. Departament de Pedagogia

El principal objectiu d'aquesta tesi és dissenyar, aplicar i avaluar un programa educatiu per a persones amb discapacitat intel·lectual a la Facultat d'Educació i Psicologia de la Universitat de Girona. Amb un estudi exploratori no exhaustiu es van identificar programes de formació per a persones amb discapacitat en educació superior a nivell nacional i internacional, així com també es van revisar els plans d'estudi que tenen els programes. Es pretén oferir una mirada global de les opcions formatives disponibles per als joves amb DI i les competències recurrents en els seus plans d'estudi. Aquesta revisió va permetre indagar les diferents modalitats de cursos formatius que van ser de base per a aquest treball. Per a aquesta investigació s'ha emprat una metodologia des d'un paradigma interpretatiu amb un enfocament qualitatiu (Erickson, 1989; Flick, 2004), a partir de les percepcions dels participants: professors i estudiants universitaris i persones amb DI. Es pretén conèixer les percepcions des de criteris de l'avaluació comprensiva (Stake, 2004) en tres moments del programa: la planificació, l'aplicació i la culminació. Es van fer servir eines com a entrevistes semiestructurades (inicials i finals), fitxes d'observació (durant les sessions) i qüestionari d'avaluació (en finalitzar les sessions).
En total, es van realitzar 12 entrevistes individuals a joves amb discapacitat intel·lectual d'edats que comprenen entre els 19 i els 27 anys participants al programa pilot dissenyat, 16 entrevistes a professorat universitari d'entre 30 i 52 anys i amb una mitjana d'anys d'experiència en la docència de 19 anys, i 20 entrevistes individuals a estudiants universitaris. D'altra banda, es van recopilar 25 fitxes d'observació realitzades per dues observadores que van completar les fitxes per separat i, finalment, es van aplicar 25 qüestionaris per a l'avaluació de les sessions completades pels joves amb DI. L'anàlisi de la informació obtinguda en les entrevistes es va fer mitjançant una anàlisi de contingut temàtic.
Els resultats obtinguts d'aquest estudi indiquen que el programa pilot proposat ha aconseguit facilitar la participació a la universitat, generant una satisfacció positiva tant en professorat i estudiants universitaris com en joves amb discapacitat intel·lectual (DI). Les percepcions dels estudiants amb DI sobre l'avaluació i en concret sobre la satisfacció que aquests estudiants sostenen és molt elevada, perquè han tingut l'oportunitat de participar i desenvolupar aprenentatges en el context universitari els ha permès interactuar amb altres estudiants sense discapacitat com amb el professorat.
Entre els suggeriments que es presenten, basats en els resultats d'aquest estudi, per a millores futures s'inclouen els següents: estendre la durada del programa formatiu, mantenir la continuïtat des d'un enfocament inclusiu, proporcionar formació als professors universitaris i fer ajustaments a les polítiques educatives. El programa educatiu per fomentar l'educació inclusiva ha estat molt ben rebut i té potencial per ser replicat en futures versions (Diaz, Pallisera, Mejía i Rey, 2021) amb millores basades en l'avaluació del programa pilot.

Lectura de la tesi: 27/10/2023, Sala de Graus de la Facultat d'Educació i Psicologia (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)