Tesi doctoral d'Ivan València Arévalo: "Anàlisi dels elements de contenció de l'endeutament a les administracions públiques locals.". Direcció: Dr. Josep Viñas i Xifra. Departament d'Empresa

El treball comença realitzant una anàlisi de l’endeutament de les unitats econòmiques, per tal de valorar les seves estructures financeres; s’exposen les principals teories desenvolupades, les quals defineixen les directrius bàsiques a l’hora de fer referència a aspectes com l’estructura òptima, el cost financer o el risc de sobreendeutament.

Posteriorment, s’aprofundeix en el finançament de les administracions públiques locals, per tal d’analitzar quins són els seus recursos, les característiques específiques del seu endeutament, les raons per a la seva limitació, així com l’evolució històrica de les limitacions legals en les diferents normatives espanyoles.

Seguidament, s’estudia la situació actual dels seus límits legals, comparant-la amb algunes variables d’endeutament utilitzades en les administracions europees, tenint en compte la normativa supraestatal d’obligat compliment derivada de formar part de la Unió Europea.

D’altra banda, es considera necessari generar un indicador de qualificació creditícia del deute local que transmeti, d’una banda, la probabilitat d’incompliment de les obligacions de pagament d’una administració local, i  d’una altra, el rendiment que s’exigeix al deute públic local, o sigui, un referent dels costos de finançament del sector públic que, addicionalment,  sigui un indicador complementari de la fortalesa dels actuals indicadors normatius.

Finalment, es realitza un treball empíric per validar les hipòtesis plantejades. S’analitzen els ajuntaments catalans en dos períodes del temps diferents i es cerquen correlacions entre els indicadors d’endeutament i altres variables dependents, així com una comparativa entre els indicadors clàssics i el nou indicador de qualitat creditícia.

Lectura de la tesi: 16/06/23, Sala de Graus de la Facultat de Ciències (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)