Estudi de dos anàlegs de polipèptids

Tesi doctoral d'Irene Solés Tarrés: "Study of two analogues of pituitary adenylate cyclase-activating polypeptide as novel therapeutic compounds for Huntington's disease". Direcció: Dr. Xavier Xifró Collsamata. Departament de Ciències Mèdiques

La malaltia de Huntington (MH) és una malaltia neurodegenerativa d’origen genètic sense un tractament efectiu que es caracteritza per provocar símptomes motors, cognitius (habilitat d’adquirir nous aprenentatges, memòria, comprensió...) i alteracions psiquiàtriques. La MH és causada per l’expressió de la huntingtina mutada (mHTT), la qual porta al mal funcionament i degeneració de diferents regions cerebrals. La pèrdua de neurones de l’estriat (neurones estriatals) és una característica en el desenvolupament i progressió de la descoordinació motora, mentre que el mal funcionament de l’hipocamp s’ha associat amb els dèficits cognitius de la MH. El polipèptid activador de l’adenilat ciclasa (PACAP) és un neuropèptid present al sistema nerviós central considerat un potencial agent terapèutic per ser capaç de protegir les neurones a través de l’activació dels seus receptors anomenats PAC1R, VPAC1R i VPAC2R. Tanmateix, el seu ús farmacològic es veu limitat perquè la molècula és ràpidament degradada i perquè s’ha detectat que causa efectes secundaris al sistema cardiovascular i respiratori quan activa els VPACs de forma perifèrica. Com que l’activació del PAC1R s’ha vist que promou la majoria d’efectes neuroprotectors de PACAP, s’ha proposat que anàlegs sintètics de PACAP més estables i amb una major afinitat pel PAC1R podrien ser eines terapèutiques prometedores. En aquesta tesi hem observat, en primer lloc, que el PACAP protegeix les neurones estriatals de la toxicitat induïda per la mHTT i, tot i que tots els receptors participen en la neuroprotecció, el PAC1R hi té una implicació clau. A més, hem demostrat per primera vegada que l’administració intranasal de dos anàlegs sintètics de PACAP més estables i amb més afinitat per PAC1R millora els símptomes motors i cognitius d’un model de ratolí de la MH, promovent accions beneficioses en l’hipocamp i l’estriat.

Lectura de la tesi: 14/06/23, Aula 35A de la Facultat de Medicina (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)