Aplicació del Dret Administratiu com a eina de tutela

Tesi doctoral de Francisco Xavier Alarcón Espinosa: "Aplicació del Dret Administratiu com a eina de tutela". Direcció: Dr. Joan Manuel Trayter Jiménez. Departament de Dret Públic

L'Administració pública exerceix atribucions i facultats que li són conferides per la Constitució, pels instruments internacionals de drets humans, i per la Llei. El propòsit fonamental de l'Estat constitucional s'orienta a la cobertura i la satisfacció de les llibertats dels ciutadans; es presenta així una renovació al principi de legalitat del Dret Administratiu. L'Administració pública no només està governada per l'ordenament jurídic nacional, a més a més la convencionalitat internacional, des de la visió tutelar i garantista dels drets, aporta regulacions normatives supranacionals (rulemaking).
A l'activitat de les institucions de l'estat es conjuga l'administració i l'exercici del poder de govern amb la garantia dels drets dels administrats. Sota aquesta disposició, les entitats públiques configuren la seva activitat, construeixen la visió i la missió institucional amb l'orientació garantista primordial amb un ampli exercici de la potestat reglamentària. Aquest disseny de l'Administració pública es realitza a partir d'un criteri juridicodogmàtic eurocèntric; que implementat en un estat plurinacional, multicultural i pluriètnic, on es pregona el dret consuetudinari, suposa nous reptes per a l'Administració.
S'estudia la renovada relació jurídica administració-administrat, en què suposa es constitueixen els intervinents com a subjectes actius capaços de produir efectes jurídics recíprocs, modeladors i obligatoris.
L'ordenament jurídic i la ciència del dret administratiu han desenvolupat un sistema que ofereix a l'administrat mecanismes d'impugnació i reparació que s'activen davant d'una actuació administrativa que provoca greuge. La jurisprudència de la matèria ha desenvolupat la ràtio decidendi per expulsar de l'ordre jurídic les actuacions de l'Estat il·legals. En el treball de recerca es duu a terme un estudi analític de l'operació de l'administració, no només des del sistema rescabalat, sinó des de la gestió missional que tutela els drets de les persones. Les potestats de l'administració pública d'organització que determinen la conformació i la cobertura de l'estat al territori, els mecanismes jurídics de coordinació i cooperació i les relacions jurídiques que es produeixen són objecte d'estudi a la llum de la ciència jurídica amb un èmfasi particular en la potestat auditora de control.
Es realitza una avaluació de la gestió administrativa d'entitats administratives de l'Equador amb la finalitat de verificar-ne el compliment, no només del principi de legalitat, sinó respecte al respecte de la llibertat. Es procura identificar l'existencial institucional de l'estat constitucional a partir de l'avaluació de l'administració pública.

Lectura de la tesi: 09/03/23, per videoconferència (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)