Sistemes bioelectroquímics per a l'eliminació d'amoni en aigua contaminada

Tesi doctoral de Miguel Osset Álvarez: "Bioelectrochemical systems for ammonium removal in contaminated water". Direcció: Dr. Sebastià Puig Broch, Dra. Maria Dolors Balaguer Condom i Dr. Narcís Pous Rodríguez. Institut de Medi Ambient (IMA).

Avui dia, l'amoni (NH4+) és un contaminant present a tot tipus d'aigües, fet que ocasiona múltiples problemes ambientals i de salut. Les tecnologies actuals d'eliminació de NH4+ són molt costoses, ja que requereixen molta energia. Les tecnologies electroquímiques microbianes (METs; sigles en anglès) suposen una alternativa amb un cost energètic més baix que els mètodes convencionals d'eliminació d'amoni.
La tesi doctoral "Bioelectrochemical systems for ammonium removal in contaminated water" de Miguel Osset Álvarez té com a objectiu contribuir al desenvolupament de les dues principals METs d'eliminació d'amoni: la nitrificació bioelectroquímica i la combinació de nitrificació aeròbica amb desnitrificació bioelectroquímica.
La nitrificació bioelectroquímica és una tecnologia molt prometedora per eliminar NH4+. Tot i això, els mecanismes darrere d'aquest procés no han estat completament revelats. Es va construir, operar i estudiar un sistema bioelectroquímic nitrificant (niBES; sigles en anglès) durant 550 dies. Es va descobrir que el microorganisme dominant al niBES era un nitrificant (Achromobacter sp.), i que la hidroxilamina (NH2OH) i el nitrit (NO2-), dos intermediaris de la nitrificació, són compostos electroactius. En general, aquests resultats suggereixen que l'amoni es va transformar en nitrogen gas (N2) mitjançant un procés que combina l'oxidació bioelectroquímica de NH4+, la desnitrificació i, menys, l'anammox.
D'altra banda, es va construir un nou sistema bioelectroquímic (BES; sigles en anglès) d'eliminació d'amoni, l'e-biofiltre, integrant la desnitrificació bioelectroquímica en un biofiltre percolador. Es van utilitzar els e-biofiltres per transformar l'NH4+ present en aigua sintètica d'aqüicultura en nitrat (NO3-) i N2, cosa que va permetre reutilitzar aquesta aigua per a cultiu hidropònic. A més, els e-biofiltres van ser capaços d'eliminar la major part de l'amoni, la matèria orgànica i els sòlids en suspensió presents a l'efluent secundari d'una planta de tractament d'aigües residuals (EDAR) urbana, cosa que demostra que els e-biofiltres poden proporcionar un tractament holístic de les aigües residuals.

Lectura de la tesi: 08/03/23, Aula Magna de la Facultat de Ciències (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)