La regla d'exclusió de la prova il·lícita en el sistema legal espanyol

Tesi doctoral de Fernando Alday López Cabello: "La regla de exclusión de la prueba ilícita en España, estudio comparado con la actualidad Mexicana". Direcció: Dra. Ma. Teresa Armenta Deu, Dra. Sílvia Pereira Puigvert i Dra. Susanna Oromí Vall-llovera. Departament de Dret Públic

El present estudi té com a objectiu delimitar l'origen i el desenvolupament de la regla d'exclusió de la prova il·lícita en el sistema legal Espanyol. Aquesta regla, creada a partir de la interpretació de la exclusionary rule estadounidense i la interpretació de la doctrina alemanya de les prohibicions probatòries, s'ha desenvolupat al llarg de més de 30 anys a Espanya, temps suficient perquè la doctrina i la jurisprudència l'hagin format d'una manera particular a través de la pràctica, dotant-la d'una regla d'interpretació pròpia, la denominada connexió d'antijuricitat. Aquesta tradició i llarga trajectòria destaca per la seva particular estructura alhora que continua una tendència d'actualització aferrada al desenvolupament de la jurisprudència dels Estats Units. Per altra banda, els reptes que presenta l'actual tractament de la regla d'exclusió, relacionats als mitjans d'investigació tecnològics, s'albira com el gran obstacle a evitar, a efectes de trobar-nos en condicions de determinar el futur de l'aplicació de la regla. Aquesta inavaluable experiència, és d'obligat estudi per als juristes mexicans, que senten especial afecció al sistema jurídic espanyol, donada l'estreta relació entre ambdues tradicions jurídiques, lligades des de l'origen comú del dret colonial. Si bé el sistema processal penal a Mèxic va patir un canvi dràstic el 2008, l'experiència i articulada doctrina espanyola haurà de resultar molt útil en el desenvolupament de la relativament nova regla d'exclusió, ubicada en el text constitucional mexicà, dotant al dret d'aquest país d'una estructura sòlida per a l'adequat desenvolupament d'aquesta teoria.

Lectura de la tesi: 25/05/2018, Sala de Graus de la Facultat de Dret