Proposta per a l'ensenyament de les ciències socials a l'ESO

Tesi doctoral de Meriam Boulahrouz Lahmidi: "Aprendizaje móvil y ciudadanía espacial en la educación para el desarrollo sostenible. Una propuesta para la enseñanza de las ciencias sociales en educación secundaria obligatoria". Dra. Rosa Ma. Medir Huerta i Dr. Salvador Calabuig Serra. Departament de Didàctiques Específiques

El desenvolupament sostenible és un dels grans reptes de l'actualitat. Moltes comunitats estan submergides en la pobresa, el canvi climàtic amenaça el nostre futur, els conflictes es proliferen en diferents regions i les desigualtats entre països són cada cop més pronunciades. En un món cada cop més complex i globalitzat es fa necessari la formació de ciutadans i ciutadanes capaços de fer front als reptes que planteja les societats actuals per encaminar-nos cap a un futur sostenible.
En aquest context, l'educació ha de trobar noves formes de respondre als reptes de l'actualitat per construir un futur més sostenible. A l'aula de Ciències Socials es tracten diferents temes de desenvolupament sostenible. En els últims anys i gràcies a la difusió de les tecnologies digitals, la geografia és una disciplina que més s'ha vist afectada a causa de la disponibilitat dels geomedia, uns recursos electrònics que utilitzen la geolocalització per transmetre informació. L'ús dels geomedia com a recurs didàctic per la participació ciutadana ha portat a definir la ciutadania espacial, un concepte que afegeix un component espacial a l'educació ciutadana.
D'aquesta manera gràcies als geomedia les persones poden participar en els aspectes socials, ambientals i econòmics com a ciutadans espacials capaços de connectar en els fets que tenen lloc en diferents regions del planeta. En aquest context, la tesi doctoral vol contribuir a l'avenç de l'educació pel desenvolupament sostenible (EDS) en una societat caracteritzada per l'auge de la informació, reflexionant sobre les pràctiques adequades d'EDS, amb l'objectiu de promoure la participació i la implicació dels joves en el desenvolupament sostenible. El treball desenvolupa un marc teòric que fonamenta la proposta didàctica xploRAcity, una seqüència didàctica que té l'objectiu d'implicar els joves en la participació ciutadana a partir de l'aprenentatge mòbil i la realitat augmentada geoposicionada. La recerca s'ha desenvolupat en un centre d'educació secundària obligatòria amb estudiants de segon curs d'ESO.
En el transcurs del treball de camp s'ha desenvolupat la recollida de la informació amb diferents instruments de recollida de dades (qüestionaris, entrevistes grupals, observació participant i els treballs dels alumnes). Els resultats i l'avaluació de la proposta didàctica es concreten en el disseny d'un model pedagògic per a l'EDS en l'era digital.

Lectura de la tesi: 18/05/2018, Sala de Graus de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia