La incorporació dels fons de coneixement i identitat en una aula oberta

Tesi doctoral de David Subero Tomás: "La incorporación de los fondos de conocimiento e identidad en el medio abierto: los proyectos FICAB y EUCAB". Direcció: Dr. Moisès Esteban Guitart.Departament de Psicologia

El repte principal d'aquesta tesi consisteix a abordar el fenomen del fracàs escolar, i la falta de sentit d'aprenentatge formal, des de la perspectiva dels fons de coneixement i identitat. En aquest sentit s'aplica, per primer cop, aquesta perspectiva en l'àmbit de l'educació no formal. Particularment, en el context d'una aula oberta a Ciutat Meridiana (Barcelona). Els participants són joves, entre 15 a 22 anys, en situació de risc social o vulnerabilitat. Les intervencions educatives dissenyades i implementades, que constitueixen el tema de dos dels cinc articles, es basen en la noció de fons de coneixement i identitat, artefacte identitari i l'establiment de continuïtats educatives com a estratègies per a facilitar processos de dotació de sentit. Partim de la premissa segons la qual les pràctiques educatives són contextos de desenvolupament on la persona, participant d'activitats conjuntes amb els altres, es converteix en la font més important del desenvolupament humà. Els fons de coneixement i identitat cerquen combatre la perspectiva del dèficit en educació segons la qual s'atribueix l'origen dels mals resultats escolars i el fracàs escolar a suposades carències intel·lectuals, econòmiques o socials que porten els joves, les seves famílies o els seus contextos de desenvolupament. Des dels fons de coneixement i identitat s'assumeix que els joves, independentment del seu origen social, econòmic o cultural disposen de talents, passions i interessos que serveixen per a expressar-se i definir-se; recursos vàlids i imprescindibles per a ser incorporats a la pràctica escolar com la pretensió de generar sentit i significat (Subero et al., 2017a; Subero, Vila, & Esteban-Guitart, 2017; Esteban-Guitart & Moll, 2014). En relació a això, la primera de les propostes d'intervenció psicoeducativa, el projecte Fons d'Identitat en un Centre Obert de Barcelona (FICAB), busca resignificar el sentit de la institució escolar. En segon lloc, el programa Expectatives Universitàries en un Centre Obert de Barcelona (EUCAB) pretén augmentar les expectatives en relació als estudis superiors i universitaris.