Qualitat de vida i conductes de salut en pacients amb ictus isquèmic

Tesi doctoral de Sílvia Reverté Villaroya: "Efecto en la calidad de vida, el afrontamiento y las conductas de salud de los pacientes con ictus isquémico agudo tratados con neurointervencionismo endovascular". Direcció: Dra. Ma. Rosa Suñer Soler, Dra. Sílvia Font Mayolas i Dr. Antoni Davalos Errando. Departament d'Infermeria i Departament de Psicologia

L'ictus és la principal causa de morbiditat i mortalitat en els països industrialitzats, representa la tercera causa de mort i la primera de discapacitat física permanent en les persones adultes. L'abordatge terapèutic als pacients amb ictus isquèmic ha avançat considerablement. Els recents estudis del benefici de la trombectomía mecànica es sumen a les opcions terapèutiques de l'atenció aguda de l'ictus conegudes com el tractament amb fibrinòlisi endovenosa i l'ingrés dels pacients en unitats d'ictus (UI). No obstant això, es coneix poc sobre com influeixen l'afrontament, les conductes de salut,l'adherència terapèutica i l'evolució de la qualitat de vida en les persones afectades per aquesta malaltia.

L'objectiu principal és estudiar les estratègies d'afrontament, les conductes de salut, l'evolució neurològica i funcional i la qualitat de vida en una mostra de pacients amb ictus isquèmic als 3 mesos i a l'any en funció del tractament rebut en fase aguda, ja sigui teràpia endovascular (trombectomía o trombectomía i alteplasa endovenosa) o tractament estàndard (alteplasa endovenosa i/o ingrés en UI), i prèviament aleatoritzats i inclosos en l'assaig clínic REVASCAT.

El grup de TEV va mostrar una millor evolució neurològica, capacitat funcional i estat de salut a curt i llarg termini que el grup de tractament mèdic. La direcció de l'efecte va ser similar a l'observat en la totalitat de la població REVASCAT. En conjunt, aquestes troballes indiquen que els resultats obtinguts en les variables estudiades-capacitat d'afrontament, conductes de salut, canvis en l'estil de vida i de la percepció de l'estat de salut poden generalitzar-se a la globalitat dels pacients amb ictus isquèmic agut que en l'actualitat són tractats amb trombectomía mecànica.

Lectura de la tesi: 27/04/2017, Sala de Graus de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia