L'aprenentatge autodirigit en l'EEES. Percepció dels estudiants de grau de Ciències de la Salut

Tesi doctoral Carolina Rascón Hernán: "El aprendizaje autodirigido en la educación superior. Percepción de los estudiantes de grado de Ciencias de la Salud". Direcció: Dra. Judit Fullana Noell, Dra. Concepció Fuentes Pumarola i Dr. David Ballester Ferrando

Les directrius de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) posen una èmfasi especial en el reconeixement de titulacions a Europa, plantejant com a eix bàsic l'adquisició de competències dels estudiants universitaris. L'EEES considera a l'estudiant el centre del procés ensenyament-aprenentatge guiat pel docent, de tal manera, l'estudiant ha de ser més responsable i participatiu en la seva formació i en l'adquisició de les competències professionals del títol a què opta. Per aconseguir-ho és necessari potenciar metodologies docents participatives, i desenvolupar l'Aprenentatge Autodirigit (AA) que consolida competències útils per a la vida professional.

A partir de la hipòtesi que els estudiants dels Graus de Ciències de la Salut integrats a la Universitat de Girona (UdG) perceben tenir disposició per l'AA, es pretén donar resposta als objectius de la recerca que són identificar el grau d'AA percebut per aquests estudiants, a més d'indagar i analitzar si es produeixen canvis en aquesta percepció en relació a les metodologies docents i en el progrés de la formació universitària. Es va realitzar un estudi observacional, descriptiu i transversal. La mostra estudiada va ser de 1.190 estudiants que cursaven els Graus d'Infermeria, Fisioteràpia, Medicina i Psicologia als quals se'ls va administrar un qüestionari ad hoc dividit en dues parts; la primera amb dades sociodemogràfiques i relacions amb els estudis que cursaven, i la segona l'Escala de Fisher, King i Tague adaptada i validada per Fasce i col. al 2011. Aquesta escala consta de cinc subescales: Planificació de l'Aprenentatge, Desig d'Aprendre, Autoconfiança, Autogestió i Autoavaluació; que engloben atributs, habilitats o aspectes motivacionals propis de l'aprenentatge autònom.

Els resultats obtinguts apunten al fet que la percepció dels estudiants sobre l'AA és menor de l'esperat, en general, s'obté una baixa disposició per a l'autoaprenentatge amb una mitjana de 143,65 punts (DE=11,76), ja que per afirmar que es té disposició per l'AA s'ha d'obtenir una puntuació superior a 150 punts. Malgrat això, s'aprecien relacions significatives entre les dimensions del constructe, reflectides en l'escala general i les seves subescales, i les titulacions estudiades. També s'observa una major puntuació en dones (=144,17; DE=10,82) que en homes (=142,21; DE=13,96) i una evolució en les puntuacions a mesura que l'estudiant avança curricularment. A més, segons la percepció dels estudiants les metodologies docents influeixen en el desenvolupament de l'AA. La formació realitzada amb les metodologies docents actives i participatives com l'Aprenentatge Basat en Problemes, quan els estudiants realitzen aquest mètode puntuen millor tant en l'escala general (=144,46; DE=11,61), com en les subescales: Desig d'aprendre (=24,63; DE=3,06); Autoconfiança (=34,47; DE=4,28); i Autogestió (=36,86; DE=3,47). Alhora, els mètodes d'ensenyament que fomenten les activitats grupals van mostrar una associació amb AA, i els estudiants van expressar la seva satisfacció amb aquesta relació.

Els nostres resultats suggereixen la necessitat de capacitar els estudiants i professors amb AA com una metodologia d'ensenyament-aprenentatge i millorar el seu ús en l'àmbit universitari. Per exemple, les sessions de formació de AA s'han d'oferir als estudiants per tal de fer aquest mètode d'ensenyament-aprenentatge més visible en una etapa primerenca de les seves carreres acadèmiques. Als professors se'ls han d'oferir programes relacionats amb els mètodes d'ensenyament per millorar la seva comprensió de com funciona AA i ajudar-los a identificar objectius que ajudarien a promoure l'autonomia dels estudiants i preparar els professionals de la salut perquè siguin aprenents de per vida i així millorar contínuament les seves habilitats professionals.

Lectura de la tesi: 22/05/2017, Sala de Graus de la Facultat d'Infermeria