Activitat antitumoral dels metalls de transició

Tesi doctoral de Marta González Bártulos: "Estudi de l’activitat antitumoral de nous compostos basats en metalls de transició". Dirigida per: Dra. Anna Massaguer Vall-llovera i Dr. Xavi Ribas Salamaña. Departament de Química.

En l’actualitat el càncer és una de les principals causes de mort en els països desenvolupats i, per tant, hi ha un enorme interès en desenvolupar noves estratègies terapèutiques que millorin l’efectivitat dels actuals tractaments antitumorals. S’ha descrit que les alteracions metabòliques de les cèl·lules tumorals fan que estiguin sotmeses a un major estrès oxidatiu que les cèl·lules sanes i, per tant, són més vulnerables a agents pro-oxidants que puguin alterar el seu equilibri redox. Darrerament, aquesta diferència en l’estat redox s’està explorant com a diana pel desenvolupament de nous tractaments pel càncer. En aquest context, ens vam proposar analitzar l’activitat antitumoral de diferents famílies de complexes amb metalls de transició amb base aminopiridina que actuen com a eficients i robusts catalitzadors d'oxidació de substrats orgànics.

Hem vist que aquests complexes presenten una elevada capacitat per induir talls en la doble cadena de DNA mitjançant mecanismes oxidatius, el que indica que aquest és una de les seves principals dianes biològiques. Aquesta activitat s’ha demostrat tant directament a nivell de DNA plasmídic com a nivell cel·lular. En resum, aquest estudi ha permès caracteritzar el mecanisme pel qual els compostos presenten una activitat antitumoral contra un elevat nombre de tipus cel·lulars. Aquest mecanisme inclou la quelació del ferro intracel·lular i la posterior activitat pro-oxidant dels complexes de ferro generats intracel·lularment, els quals exerceixen una potent activitat citotòxica tant en cèl·lules tumorals com en cèl·lules mare tumorals, causants de la metàstasi. Per tant, els resultats obtinguts en l’estudi proporcionen evidències funcionals d’una nova família de metal·lodrogues amb una eficient activitat antitumoral dirigida a alterar l’estat redox de les cèl·lules tumorals i a generar la seva mort per mecanismes oxidatius.

Lectura de tesi: 17/03/2017, Aula Magna de la Facultat de Ciències