Llengües a la UdG

La V Jornada GIELE

La cinquena edició de la Jornada GIELE ha reunit prop de cent quaranta docents que han debatut i treballat al voltant del futur de l’avaluació i l’acreditació de llengües de la mà d’experts en la matèria.

Els dies 10 i 11 de novembre ha tingut lloc a la Facultat de Lletres la V Jornada GIELE. “Avaluació de llengües: futur o futurs?”, que ha comptat amb la participació de prop de cent quaranta docents de llengües de centres de llengües universitaris, escoles oficials d’idiomes i institucions de política lingüístiques d’entitats governamentals de tot l’Estat. La Jornada ha estat organitzada per l’Institut de Ciències de l’Educació – Servei d’Aprenentatge i Innovació Docent (ICE-SAID) i el Grup d’Interès en Avaluació de Llengües d’Espanya (GIELE).

La trobada ha començat amb la sessió de divendres a la tarda, en què els assistents han pogut participar en els tallers “Análisis estadístico para el control de calidad de las pruebas de certificación”, impartit per Julia Zabala, de la Universitat Politècnica de València; “La redacción de ítems de comprensión en las pruebas de los niveles C del MCER”, a càrrec de Sònia Saez, d’Escoles Oficials d’Idiomes de Catalunya; “Herramientas de inteligencia artificial para la práctica y evaluación de idiomes”, de la mà de Mariano Felice, del British Council; Proyecto FineDesc: “Avanzando en el uso de los descriptores del Marco y el Volumen Complementaria”, impartit per Natàlia Judith Laso, de la Universitat de Barcelona, i “La calificación de pruebas de expresión, mediación e interacción de nivel C: fichas de calificación, escalas y estandarización”, a càrrec de Javier Fruns, de l’Instituto Cervantes.

La sessió de dissabte s’ha obert amb la inauguració de la Jornada a l’Auditori Josep Irla, que ha comptat amb la presència del rector de la Universitat, Joaquim Salvi; el director de l’ICE-SAID, Jaume Ametller, i l’experta Neus Figueras, qui ha donat pas a la conferència inaugural “Evaluación de idiomas en la era de los modelos de lenguaje de gran tamaño: desafíos y oportunidades”, impartida per Mariano Felice, investigador sènior i científic de dades en l’àrea d’aprenentatge i avaluació d’idiomes del British Council.

A partir de la conferència inaugural, un panel d’experts, format per Juana Sanmartín, presidenta d'ACLES; Josep M. Montcada, responsable de les EOI a la Generalitat de Catalunya, i Eva Mª García, de l’Área Académica de l'Instituto Cervantes, i moderat per  Andreu Pulido, cap de l'ICE-SAID de la Universitat de Girona, ha tingut l'ocasió de descriure els usos actuals i previstos de la IA en els contextos que els ocupen –centres de llengües de les universitats i altres institucions governamentals i EOI–, i compartir les dificultats amb què s'han trobat i les seves inquietuds envers el futur.

En el panel, doncs, s’han debatut qüestions relatives als usuaris principals dels diferents recursos que incorporen IA i l’impacte que tenen en es responsables en avaluació: coordinadors, redactors de proves, avaluadors/correctors... i en els destinataris de les proves: professorat, alumnat i societat en general.

La Jornada ha comptat també amb una sessió de comunicacions paral·leles en què els ponents han compartit amb els assistents diferents projectes i experiències al voltant de l’avaluació i l’acreditació de llengües que ajudaran a enriquir la pràctica professional dels docents que hi han participat.

Les responsables de GIELE han tancat la trobada amb la presentació de les “Directrius de bona pràctica del Grup” i la presentació de l’equip que donarà relleu a l’actual, i el desig de continuar treballant i compartint experiències en futures jornades.