Institut de Tecnologia Agroalimentària

Susana Rubiño Campoy defensa la Tesi Doctoral

El darrer 28 de juliol de 2023, a la sala d’actes de l’edifici P4 de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona i dins el marc del Programa de Doctorat en ‘Tecnologia’, es va celebrar l’acte de defensa de la tesi doctoral amb menció internacional ‘Brown macroalgae (Phaeophyceae) as an alternative and sustainable source of novel antimicrobial compounds to improve food safety‘ realitzada per Susana Rubiño Campoy.

La tesi s'ha realitzat a l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentaria (IRTA) sota la direcció de les Dres. Maria Hortós Bahí i Teresa Aymerich Calvet i la tutoria de la Dra. Maria Dolors Parés Oliva de la Universitat de Girona. El tribunal, format per el Dr. Rubén Cebrián Castillo de l’Hospital Universitari San Cecilio, (Granada), la Dra. Susete Pinteus de l’Institut Politècnic de Leiria (Portugal) i el Dr. Massimo Castellari de l’IRTA-Monells, va atorgar a la tesi la qualificació d’Excel·lent amb la menció Cum laude.

L’objectiu principal del treball defensat ha estat l’avaluació del potencial antimicrobià de 24 especies de macroalgues recollides a les costes de l'Atlàntic Nord d'Espanya com a font natural de conservadors alternatius amb aplicació a la indústria alimentària, d’acord amb la creixent demanda dels consumidors de productes d'alta qualitat amb una vida útil més llarga, mínimament processats i lliures d'additius alimentaris sintètics.

La determinació i comparació del contingut en clorofil·la a i fucoxantina, que constitueixen compostos de gran valor afegit per la seva potencial aplicació en la indústria alimentària com a colorants naturals i compostos bioactius, s’avaluà mitjançant espectrofotometria i cromatografia d'alta resolució acoblada a un detector de díodes (HPLC-DAD) en mostres fresques de macroalgues vermelles i brunes. A més, donada la rellevància de la preservació postcollita de la biomassa, l'efecte del procés d’assecat en l'estabilitat dels pigments s’avaluà en mostres assecades en condicions comercials.

El contingut en polifenols, carbohidrats i proteïnes d’extractes de polaritat mitjana es determinà en mostres de 19 espècies de macroalgues brunes, i el seu potencial antimicrobià s’assajà in vitro mitjançant els mètodes de difusió en disc i la determinació de la concentració mínima inhibitòria (CMI) i la concentració mínima bactericida (CMB) davant 20 soques bacterianes seleccionades per a les seves implicacions en la indústria alimentària i la salut humana, incloent-hi patògens transmesos per aliments i bacteris de deteriorament. Els extractes de Bifurcaria bifurcata, Dictyota dichotoma i Ericaria selaginoides van mostrar activitat contra sis bacteris Gram positius (Bacillus cereus, Bacillus subtilis, Geobacillus stearothermophilus, Listeria monocytogenes, Staphylococcus aureus i Staphylococcus haemolyticus).

Finalment, l’activitat antimicrobiana d’extractes crus d'E. selaginoides i dues subfraccions purificades s’avaluà en una matriu alimentària, ja que la investigació desenvolupada en aquest sentit és escassa i és fonamental perquè la seva futura aplicació sigui factible en la indústria alimentària. L’avaluació del potencial antimicrobià considerà la capacitat d’allargar la vida útil de mostres de formatge fresc (mató) contaminades artificialment amb L. monocytogenes i B. cereus. Els resultats observats  van mostrar un efecte antimicrobià dosi-depenent davant ambdues soques diana, observant-se una inhibició completa del creixement de L. monocytogenes i B. cereus a les concentracions més altes assajades. Alhora, la major efectivitat de l’aplicació d’ambdues subfraccions en comparació amb l'obtinguda amb l'extracte cru, suggereix la implicació de compostos de diferent naturalesa química en el desenvolupament de l'efecte antimicrobià.

Els resultats obtinguts en aquest estudi han revelat el potencial de les macroalgues brunes com a font prometedora de compostos naturals alternatius amb aplicació en la industria alimentària com a conservants, encara que el seu interès i ús es podria estendre a altres àmbits.