Institut de Llengua i Cultura Catalanes

Francesc Montero edita 'Testimoni privat', unes notes inèdites de Manuel Brunet dels anys quaranta

Amb el títol 'Testimoni privat: reflexions i textos de postguerra d’un vencedor vençut (1940-1947)', el volum aplega unes reflexions crítiques inèdites del periodista sobre la realitat de la primera postguerra i una narració sobre Girona

Intel·lectual perspicaç i escriptor delicat, durant la primera postguerra el periodista Manuel Brunet va recollir en unes notes privades escrites en català les seves opinions sobre l’escenari del moment. A cavall de l’aforisme i l’assaig breu, amb sagaces reflexions inèdites fins avui, Brunet responsabilitza i critica amb duresa tots els bàndols que havien alimentat la confrontació prèvia a la guerra civil i les seves conseqüències. Al mateix temps, aquestes afirmacions il·lustren els recels, la desorientació i el sentiment de derrota d’un «vencedor vençut», representatiu d’un sector rellevant de la intel·lectualitat moderada catalanista durant el període més fred de la nit franquista. Completa el volum la narració 'Vigília de Corpus a Girona', l’exemple de postguerra, inèdit fins avui, més destacat de l’estil literari de l’autor, amb el qual dedica un sensual homenatge a la monumentalitat gironina.

Aquests textos constitueixen els materials inèdits més interessants que restaven al fons documental de l'autor custodiat per la Universitat de Girona, i han pogut veure la llum gràcies a una beca de la Fundació Valvi. En l'estudi introductori, l'investigador de l'ILCC Francesc Montero detalla les claus interpretatives dels textos de Brunet, i els contextualitza en relació al període més negre de la nit franquista.

La presentació del volum va tenir lloc el passat dimecres, 22 de maig, a la Fundació Valvi de Girona, amb la participació de Joaquim Nadal Farreras. Es presentarà també el dimarts 4 de juny a la Llibreria Edison de Figueres, amb la participació de l'historiador Lluís Serrano.

Manuel Brunet, Testimoni privat : reflexions i textos de postguerra d’un vencedor vençut (1940-1947), edició de Francesc Montero
CCG (Curbet), 2019 (Biblioteca Fundació Valvi)188 p. 21x15 cm. 9788494999543

Eva Vàzquez, "un Brunet sense maquillar". El Punt/Avui, 29/05/2019.