Institut de Llengua i Cultura Catalanes

Xavier Pla (ILCC-UdG) edita 'Así fue mi Londres', les memòries del periodista José Pla Cárceles

Publicat per l'editorial Renacimiento, el volum s'emmarca en els resultats del projecte de recerca 'Josep Pla y el periodismo literario en Cataluña, España y Europa'

Sovint confós amb l'escriptor català Josep Pla, el discret i cordial funcionari de la Societat de Nacions José Pla Cárceles va ser un excel·lent observador de la vida de les grans ciutats i de l'evolució de la política de l'Europa d'entreguerres. Escrites a Ginebra el 1945, aquestes memòries, inèdites fins ara, suposen un atractiu retrat d'un significatiu grup de periodistes i diplomàtics, «el planter espanyol del Tàmesi» (de Ramiro de Maeztu a Julio Camba, de Salvador de Madariaga a caricaturista Paco Sancha), que van viure a Londres poc abans i poc després de la primera Guerra Mundial.

Pla Cárceles va fer classes d'espanyol a la universitat, va visitar el front de guerra, va traduir Conrad, va conèixer Churchill i va saber combinar el retrat de la Londres eduardiana de forma amena en un llibre en què les referències històriques reflecteixen un lector experimentat, i la desimboltura estilística ha de derivar, forçosament, dels hàbits d'un vell lector de diaris.

José Pla Cárceles va néixer a Cartagena el 1879, fill de família valenciana i murciana. Tot i ser comandant de Marina, va ser un home de lletres que va exercir bàsicament de periodista i de traductor. Amb domini del francès, l'italià, l'anglès i l'alemany, va residir a Londres a partir de 1907, on va exercir com a lector d'espanyol al King's College i va destacar pels seus nombrosos treballs editorials i periodístics. El 1922, va ser nomenat membre i, posteriorment, cap de la Secció d'Informació de la Societat de les Nacions a Ginebra, on va morir el 1956. Va publicar alguns llibres com ‘La misión internacional de la raza hispánica’ (1928), ‘La Sociedad de las Naciones. Lo que es y cómo funciona’ (1929) o ‘El alma en pena de Gibraltar’ (1953) i va col·laborar esporàdicament en diaris i revistes com Iberia, El Sol, Destino, La Vanguardia o ABC.

Emmarcat en el projecte de recerca finançat 'Josep Pla y el periodismo literario en Cataluña, España y Europa' (PGC2018-101783-B-I00), l'estudi introductori i la mateixa edició, a càrrec de Xavier Pla (ILLC-UDG) contribueixen a posar en relació l'autor d''El quadern gris' amb el seu context i els seus contemporanis.

+info: Web de l'editorial Renacimiento - 'Así fue mi Londres'