Grup de Recerca en Noves Dianes Terapèutiques

Les impressions en 3D faciliten i abarateixen els costos de fabricació de moltes peces quirúrgiques

La Dra. Maria Luisa Garcia-Romeu explica en un diàleg de Girona amb veu de Dona en Salut com es treballa amb impressions en 3D en el camp de l’enginyeria biomèdica a la Universitat de Girona en una xerrada titulada: Del taller mecànic cap a l’hospital, tecnologies innovadores de fabricació al servei de la salut.

La Dra. Maria Luisa Garcia-Romeu en enginyeria industrial va explicar com des del seu grup de recerca de la UdG, Grup de Recerca en Enginyeria de Producte, Procés i Producció, GREP, treballen en el camp de l’enginyeria aplicada a la salut en tres fronts diferents: realitzant aplicacions de dispositius mèdics, creant prototips i personalitzant-los.

Les seves aplicacions per a dispositius mèdics faciliten la feina dels cirurgians. Garcia-Romeu va explicar, recolzant-se en imatges de la seva feina, que també creen prototips de pròtesis o plaques o altres dispositius que s’usen en el camp de la medicina “i que després passen a una ortopèdia o a una farmacèutica o a un hospital que és la porta d’accés al servei mèdic. I una altra de les línies de recerca que tenim és la personalització de productes per tal que s’adaptin millor a les característiques de cada pacient”. Per a poder dur a terme moltes d’aquestes feines, des de fa un temps treballen amb diferents tecnologies innovadores de fabricació com ara les impressions en 3D que ajuden a minimitzar els costos de producció. L’enginyera va voler matisar que malgrat que aquest tipus de fabricació additiva actualment està de moda no s’ha de banalitzar el seu ús, ja que no és gens senzill usar-la per a fabricar pròtesis. En un dels exemples que es van comentar, la planificació de la cirurgia d’un adenoma de Parati, el disseny i la impressió del prototip en 3D va costar 6 mesos de feina.

García-Romeu que treballa com a professora d’Enginyeria dels Processos de Fabricació a l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona, EPS,va aprofitar el diàleg per demanar a les noies que trenquin les “barreres invisibles que existeixen en la societat” i apostin per carreres com l’enginyeria industrial, que és la branca que té menys dones estudiant a la Universitat de Girona.

Dilluns vinent, dia 4 d’abril a les 18’30h a l’Auditori Josep Irla de Girona es celebrarà el darrer diàleg de Girona amb veu de Dona en Salut, organitzat amb el suport del Consell Social de la Universitat de Girona. La xerrada anirà a càrrec de la Dra. Concepció Fuentes Pumarola docent del Grau d’Infermeria de la UdG que parlarà sobre El Perquè de la Violència Sexual. Podem aturar-la?. La cloenda formal del cicle de diàlegs Girona amb veu de Dona en Salut anirà a carrer de la neuròloga de l’Hospital Josep Trueta, Dra Yolanda Silva.

Girona, 31 de març de 2022.