Grup de Recerca en Estadística, Econometria i Salut (GRECS)

Segon Seminari Recerca GRECS curs 2023-2024

16-11-2023, el Sr. Xavier Perafita, de l'Observatori Social, Ambiental i de Salut del Dipsalut, va impartir el segon seminari de recerca del GRECS, curs 2023-2024 'Models economètrics en entorns Big Data enfocats a desigualtats socials'. El seminari es va impartir a la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la Universitat de Girona.

En els últims vint anys, l'estudi de les desigualtats socials han estat un tema d'especial interès, mostrant com les diferències entre les classes socials han augmentat. En el mateix període, la generació de dades ha augmentat de manera exponencial, provocant la normalització del terme Big Data, el qual és reconegut per la població general. Aquesta tesi estudia quins són els mecanismes economètrics que s'utilitzen en la gestió de dades massives i ho aplica a les desigualtats socials.

Per a fer-ho, s'han detectat els mecanismes existents a través d'una revisió sistemàtica, en la qual, s'han detectat cinc tipus d'algorismes: classificadors, classificadors amb penalització, classificadors gairebé bayesians amb penalització, agrupadors i les xarxes neuronals.

A partir d'aquesta revisió, s'han utilitzat i comparat els resultats de diferents algorismes per a realitzar la clusterització dels municipis de la província de Girona. La millor agrupació s'ha usat com a base pel disseny del mostreig de la cohort que impulsa l'Observatori Social, Ambiental i de Salut del Dipsalut.

Per a estudiar la desigualtat a Catalunya de les famílies vulnerables, s'ha obtingut dades sobre la tipologia de llars i els seus entorns per a estudiar en quina situació poden viure aquestes famílies. El mercat al qual tenen accés és més reduït, on les característiques de les llars no juguen un paper significatiu en la possibilitat de llogar o no l'habitatge i acaba sent l'entorn el que determina on poden viure. Aquests entorns són més insegurs, insalubres i pobres. Mostrant com les famílies amb baixos recursos, han de viure en entorns que acreixen el parany de la pobresa. A més, es demostra que existeixen diferents lògiques sobre les desigualtats en àrees urbanes i en àrees rurals, les quals s'haurien de tenir en compte en l'hora de dissenyar i aplicar qualsevol política sobre desigualtats.