Comparative Minds Research Group

Els nens maies no veuen el poder com a més masculí

Investigacions recents han demostrat que, als 4 anys, els nens d'edat preescolar tendeixen a associar el poder social amb el gènere masculí. Aquest estudi va investigar aquesta associació amb un grup de nens d'una comunitat maia de Guatemala, on les desigualtats de gènere són elevades. Els resultats van demostrar la predicció que una forta jerarquia de gènere redueix la pròpia percepció de les noies com a dominants en situacions de poder diàdic.

Investigacions recents han demostrat que, als 4 anys, els nens d'edat preescolar tendeixen a associar el poder social amb el gènere masculí. El present estudi va investigar aquesta associació amb un grup de nens d'una comunitat maia de Guatemala, on les desigualtats de gènere són elevades. Els resultats van demostrar la predicció que una forta jerarquia de gènere redueix la pròpia percepció de les noies com a dominants en situacions de poder diàdic. Tanmateix, contràriament a les nostres prediccions, no vam trobar que els nens associïn el poder amb el gènere masculí. A l'experiment 1, vam demanar als nens d'entre 4 i 7 anys (N = 70) que s'identifiquessin amb un caràcter dominant o subordinat en les relacions entre persones del mateix gènere i mixtes. Tenint en compte els estudis previs amb nens francesos, els resultats no van mostrar cap diferència significativa entre els participants masculins i femenins, ja que tots dos s'identificaven fortament amb el caràcter dominant. A l'Experiment 2, vam demanar als participants d'entre 4 i 6 anys d'edat (N = 70) que assignessin un gènere a un personatge dominant i subordinat, i vam trobar un fort efecte de gènere propi amb tots els participants, homes i dones, assignant el seu propi gènere al personatge poderós. Una vegada més, això contrasta amb la recerca anterior que indica que els nens de França, Noruega i Líban associen constantment el poder amb el gènere masculí. L'absència d'una associació de poder masculí en els nens maies es discuteix en termes de diferències culturals pel que fa a l'exposició als estereotips de gènere, els valors de poder, i les representacions de les comparacions entre dones i homes.

Més informació aquí:

Charefeddine, R., Castelain, T., & Van der Henst, J.-B. (2023). When Maya Children do not see Power as More Masculine: Evidence From Self-Perception and Gender-Power Association Tasks. Cross-Cultural Research, 0(0). https://doi.org/10.1177/10693971231202885