Departament de Química

Primeres activitats de l’Any Internacional de la Taula Periòdica, a Girona

Dimarts 22 de gener tindrà lloc la primera acitivat emmarcada en l'Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Quìmica (#aitp2019), al Caixafòrum de Girona. Amb l'objectiu de contribuir-hi, el Departament de Química de la UdG coordina una sèrir d'iniciatives: les primers seran el cicle de diàlegs "Les Fronteres de la Química" al Caixafòrum Girona, i l'obertura d'aquest Any Internacional a Girona, dimarts 12 de febrer.

Primeres activitats de l’Any Internacional de la Taula Periòdica, a Girona

L’Assemblea General de les Nacions Unides (ONU) ha proclamat el 2019 Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics (#aitp2019), amb l’objectiu de celebrar la gènesi i el desenvolupament de la taula periòdica des del descobriment del sistema periòdic de Dmitri Mendeléiev, ara fa cent cinquanta anys.
Amb aquesta celebració es pretén, també, donar a conèixer el paper de la química en la recerca de solucions a reptes mundials, com ara el desenvolupament sostenible, el futur d’una energia neta, l’alimentació o la salut.
L’obertura formal de l’#aitp2019 tindrà lloc a Barcelona el 5 de febrer, però des de principis d’any ja s’estan duent a terme diferents iniciatives, en particular des de la Universitat de Girona.
La primera iniciativa ha estat la col·laboració amb l’Obra Social de La Caixa per organitzar el cicle de diàlegs “Les Fronteres de la Química”:

La taula periòdica dels elements químics és un dels èxits científics principals que captura no tan sols l'essència de la química, sinó també de la física i de la biologia. Aquest any 2019, ha estat declarat per les Nacions Unides i per la Unesco com l'Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics, i commemora el 150è aniversari de la seva creació per part del científic rus Dmitri I. Mendeléiev.

Aquest cicle consta de 3 diàlegs, a partir de 2/4 de 7 de la tarda del dimarts, al Caixafòrum Girona:
22 de gener: Química i Biologia, Les Fronteres del Segle XXI, amb Sílvia Osuna (UdG) i Vicent Moliner (UJI)
29 de gener: Química i Energia, Les Fronteres del Segle XXI, amb Anna Company (UdG) i Julio Lloret (ICIQ)
5 de febrer: Els Secrets de Mendeléiev, diàleg-espectacle de jocs de màgia amb la Taula Periòdica, amb Fernando Blasco (UPM) i Miquel Duran (UdG)

Una segona iniciativa és l’obertura de l’Any Internacional, que tindrà lloc a l’Aula Magna de la Facultat de Ciències de la UdG dimarts 12 de febrer, a 2/4 de 7, i comptarà amb dues microconferències a càrrec de les investigadores Anna Company i Sílvia Osuna, a més de la presentació d’activitats per part del Departament de Química de la UdG i de la Facultat de Ciències. També hi haurà jocs amb la taula periòdica perquè els assistents puguin passar-s’ho molt bé. Aquesta activitat és oberta a membres de la comunitat universitària i al públic en general.

Una tercera iniciativa està relacionada amb les xarxes socials i la comunicació digital: en primer lloc, en Josep Anton Vieta, doctor per la UdG i actualment professor de secundària, coordina les xarxes socials del compte oficial de l’#aitp2019, gestionat per la Societat Catalana de Química, @ltperiodica. A més d’oferir informació continuada de les activitats de l’any internacional, s'hi publica diàriament una taula periòdica. En segon lloc, el grup de Màgia i Ciència ha creat un blog en anglès, castellà i català, sobre jocs amb la Taula Periòdica. Aquest mateix grup durà a terme diverses representacions del seu espectacle "Secrets de Mendeléiev" en diverses poblacions.

Per a més endavant estan previstes més activitats, com dues taules rodones al Caixafòrum, una sobre química i aigua, i una altra sobre química i intel·ligència artificial, el 26 d'abril. Per una altra part, els investigadors de la UdG també participaran en iniciatives d'altres universtitats i institucions. La Dra. Sílvia Simon coordinarà "Ordre i llenguatge a la Taula Periòdica", al CCCB-BCN, dissabe 9/2. La mateixa Sílvia Simon i en Miquel Duran participaran també en un cicle de xerrades a les biblioteques municipals de Barcelona. Finalment, hi haurà tallers relacionats amb la química al YoMoBCN que tindrà lloc a finals de febrer.

Per un llistat exhaustiu d'activitats relacionades amb la UdG i amb els membres de la seva comunitat universitària, es pot consultar http://quimica.udg.edu/aitp2019

Més informació:

Cicle de diàlegs “Les Fronteres de la Química”

Inauguració i activitats de l’#aitp2019 a Girona:
@QuimicaUdG

Web oficial de l’#aitp2019 a Catalunya:
@ltperiodica

Blog “52 Jocs amb la Taula Periòdica”
@magsci