Departament de Geografia

L'ICGC participa en el projecte europeu PYRMOVE

L'ICGC participa en el projecte europeu PYRMOVE, per a l'anàlisi del risc de moviments de vessant i la seva sensibilitat al canvi climàtic al Pirineu, del programa de cooperació transfronterera Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA) 2014-2020.

Amb el projecte PYRMOVE es desenvolupen metodologies transfrontereres per ges­tionar el risc per grans esllavissades, que causen la major part de danys al Pirineu, i s'estudien les condicions d'activació d'esdeveniments regionals d'esllavissades múltiples (o MORLEs de les seves sigles en anglès). Aquest fenomen consisteix en centenars o milers d'esllavissa­des superfi­cials que esdevenen més o menys simultà­nies dins d'una mateixa àrea.

L'Institut participa activament en aquests estudis amb la identificació de les situacions meteorològiques i la identificació dels indrets on succeeixen episodis d'esdeveniments múltiples per millorar la gestió de les situa­cions en consonància amb la nova implementació del servei permanent de suport a Protecció Civil en cas de riscos de moviments del terreny.

A partir de la simulació d'escenaris causats per pluges intenses i analitzant la relació amb la freqüència de les pluges i el canvi climàtic, es preveu desenvolupar un sistema d'avís per possibles grans lliscaments actius, reduint així l’exposició de les persones de les àrees de grans lliscaments als risc associat a ells. També es preveu crear un simulador de MORLEs per poder simular escenaris i ajudar a les autoritats de Protecció Civil.

Es preveu que es dugui a terme a partir de cinc accions:

Acció 1 – Gestió del projecte: Seguiment acurat del projecte mitjançant informes interns d’execució i guies de gestió administrativa i financera. Un comitè directiu avaluarà el avenços i la gestió del projecte.

Acció 2 – Activitats de comunicació: Sensibilitzar a les autoritats i població de risc amb la difusió de les activitats i resultats del projecte mitjançant el diferents medis de comunicació regionals i tallers específics. S’organitzaran seminaris transfronterers, reunions tècniques i publicacions en congressos per proposar mètodes de previsió i gestió del risc, així com també un curs de transferència dels resultats.

Acció 3 – Transferència de resultats al territori: Aquesta acció respon a la importància capital de la transferència dels resultats des de l’esfera tècnica cap a la no tècnica a l’hora de planificar la previsió i gestió efectiva del risc. La informació tècnica de les accions 4 i 5 es sintetitzarà per ser comprensible per part dels actors de la gestió dels riscos, de les crisis i de la població, facilitant la comprensió i acceptació del risc. Es realitzaran tallers, reunions informatives i suport a plans de gestió a nivell local i regional.

Acció 4 – Previsió i gestió de grans esllavissades que afecten a infraestructures: Aquesta acció desenvoluparà sistemes de vigilància i alerta en les zones de Canillo, Vielha i Gourette. Es faran estudis geològics i geotècnics per caracteritzar i analitzar aquestes grans esllavissades. Mitjançant sistemes de control remot es proposaran sistemes de vigilància i alerta que proporcionaran a les autoritats locals, proteccions civils i actors regionals, eines per conèixer la ocurrència imminent de grans esllavissades amb elevat potencial destructiu sobre elements antròpics.

Acció 5 – Previsió i gestió de crisis amb esllavissades múltiples durant episodis de pluja (MORLES): Té com objectiu planificar escenaris MORLES per determinades zones del territori POCTEFA. La reducció de MORLES es basa en la predicció temporal dels esdeveniments múltiples i la simulació de possibles escenaris. Això requereix establir unes correlacions entre les característiques de les precipitacions i la generació de MORLES en àrees amb diferents contextos geològics i hidrogràfics. Es desenvoluparà una eina de simulació de crisis MORLES que seran validades a les valls de Cauteres (Hautes Pyrénées) i d’Arán. Posteriorment, aquesta eina s’aplicarà sobre altres dues zones potencials seleccionades durant el projecte.

En aquest context, l’Institut participarà activament en totes les accions, però especialment en l’acció 5. La realització principal serà la creació d’un simulador de crisis MORLES amb:

• Anàlisi de factors geològics i hidrològics condicionants de MORLES.
  • Estimació de llindars de pluja desencadenants dels esdeveniments múltiples.
  • Selecció d’escenaris de pluges llindars en funció de les projeccions del Canvi Climàtic (segons el projecte CLIM’PY - cliqueu per més informació).
  • Simulació d’escenaris MORLES.

Per cada àrea es completarà la base de dades. El resultat d’aquestes tasques seran lliurades mitjançant una guia d’usuari del simulador MORLES i amb mapes de perillositat o risc potencial per cada zona estudiada.