Departament de Física

NUBESOL-2: nou projecte sobre condicions frontereres entre núvol i aerosol atmosfèric

El Grup de Física Ambiental inicia un projecte sobre les condiciones frontereres entre núvols i aerosol, i el tractament en models radiatius i atmosfèrics, que es desenvoluparà durant el periode 2020-2023.

La confusió entre núvols i aerosol atmosfèric és relativament freqüent, ja que es tracta bàsicament del mateix fenomen: agregats de partícules en suspensió a l’atmosfera. Malgrat això, els tractament continua discriminant entre aquests dos tipus extrems d’agregats, en particular a l’hora de calcular la radiació solar i la infraroja, i tant en l’ambit de l’observació (sigui des de satèl·lits o des de superfície), com en el de la modelització (cas dels models meteorològics i climàtics).

En els darrers anys el problema de determinar la importància i les conseqüències de classificar els agregats en núvols o aerosol (i no tractar el fenomen com un continu) està rebent força atenció en l’àmbit dels estudis sobre atmosfera i clima. En el marc del Grup de Física Ambiental de la Universitat de Girona, i durant els propers tres anys, el projecte NUBESOL-2, dirigit pels investigadors Josep Calbó i Josep-Abel González contribuirà al coneixement de fins a quin punt el tractament defectuós de les condicions de confusió entre núvol i aerosol atmosfèric poden estar esbiaixant les conclusions dels models atmosfèrics. El projecte, finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació, és hereu d’altres que s’han dedicat en els darrers anys a la temàtica dels nuvols, la radiació i el clima (podeu trobar més informació clicant aqui).