Departament de Ciències Ambientals

Oportunitats que brinda la interacció entre ciència i públic

En Rob Dunn, investigador destacat i autor de molts llibres divulgatius, va estar a la Facultat de Ciències, impartint seminaris sobre ciència i públic, dins del marc del Màster en Canvi Ambiental: Anàlisi i Gestió.

Davant els canvis que està sofrint l’ensenyament, tant obligatori com universitari, els programes de ciència ciutadana suposen una alternativa que fomenta l’aprenentatge tant dels científics a càrrec del projecte com dels ciutadans que hi participen. Els ciutadans aprenen una nova temàtica i adquireixen competències en
l’àmbit científic, mentre que els científics a càrrec del programa tenen accés de manera relativament senzilla a dades que d’altra banda serien totalment impossibles d’aconseguir. Aquestes dades tenen l’avantatge de cobrir un rang geogràfic extens i ser relativament econòmiques d’aconseguir en poc temps, tot i que en contrapartida requereix d’un procés de verificació. A més de les dades, aquest tipus de programes també permeten als investigadors comunicar i apropar la seva recerca a la ciutadania, un requisit cada vegada més valorat dins els programes d’investigació nacional i europeus.

A les classes es va presentar el concepte de ciència ciutadana i els requeriments necessaris per al seu correcte desenvolupament mitjançant l’exposició de diferents casos pràctics de projectes aplicats a recerca. Entre aquests casos es presentarà “School of Ants” (http://www.schoolofants.org/), un projecte de ciència ciutadana sobre formigues que viuen en àrees urbanes. Professors, estudiants, pares, joves científics, gent gran, entre d’altres, poden participar en el projecte recollint formigues dels seus patis particulars o de les escoles seguint un protocol estandarditzat de manera els investigadors al càrrec del projecte després poden utilitzar aquestes dades per fer mapes de distribució de la fauna que viu a les nostres cases. Aquests mapes donen informació molt valuosa sobre les espècies natives i exòtiques que viuen a les ciutats dels Estats Units, tot i que la idea és ampliar el projecte a altres parts del món. Aquest cas d’estudi en particular, així com la resta de casos que exposaran, serviran per identificar els pros i contres dels programes de ciència ciutadana per a la pràctica investigadora.