Departament de Ciències Ambientals

Projecte CriMa

Iniciativa científica y social para investigar las contrapartidas entre explotación y conservación de hábitats marinos sensibles: los fondos de CRInoideos y MAërl

El projecte el desenvolupen investigadors de l'Institut de Ciències del mar (CSIC) i del grup de recerca SeaHealth de la UdG

El projecte CriMa (Reference RTI2018 – 095770-B-100), finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, desenvoluparà una recerca pionera sobre dos dels hàbitats bentònics més emblemàtics i fràgils i, al mateix temps, més afectats per la pesca com els fons de crinoïdeus i els fons de maerl.

CriMa avaluarà el bon estat ambiental (GES) dels hàbitats de crinoïdeus i maerl per tal d'avançar en la recuperació de la seva biodiversitat i salut, i identificar els béns i serveis d'ecosistema que aquests fons ens aporten, especialment els recursos en forma d'aliments saludables rics en àcids grassos omega-3.

Concretament, els 4 objectius prioritaris d’aquest projecte són:

-Consolidar un marc d'integritat ecològica dels hàbitats a partir dels llindars de canvis acceptables que puguin tolerar en relació als efectes de la pesca

-Proposar respostes amb diferents estratègies per sostenir el fràgil equilibri entre la conservació i l'explotació d'aquests dos hàbitats (amb un excés de predomini de l'explotació versus la conservació).

-Vincular la qualitat/salut dels hàbitats i els recursos marins associats a la salut humana

-Sensibilitzar els ciutadans a través d'una plataforma científics i social de transferència del coneixement per afavorir la seva participació activa

La destrucció o la degradació dels hàbitats marins, especialment per a la pesca, condueix a la pèrdua de biodiversitat i dels seus béns i serveis associats, amb un impacte negatiu en el benestar i la salut de les persones. En aquest sentit, cal preservar els diferents béns i serveis que ens aporten els ecosistemes marins. Per això es necessita un marc de valoració no només econòmic i social, sinó també centrat en la salut de les persones.

El projecte es desenvoluparà en dues zones d'estudi de la mediterrània espanyola amb una gran activitat de pesca artesanal i d'arrossegament, al nord de la costa catalana i al sud de la costa de Múrcia. En cada àrea es contempla treballar a les zones marines protegides, del cap de Creus i de Cabo de Palos.