Departament de Biologia

“Descobert a Girona” apropa la recerca en Biologia de la UdG a més de 150 gironins.

Les quatre conferències programades durant aquesta tardor al Centre Cívic Barri Vell han permès apropar a la ciutadania la recerca en diferents àrees de coneixement de la Biologia

Durant els mesos d’octubre i novembre els investigadors i investigadores del Departament de Biologia han realitzat un cicle de 4 conferències destinades a donar a conèixer la recerca que s’està duent a terme per part dels 8 grups de recerca del Departament a la societat gironina. A més es va comptar amb dues ponències convidades, per a la obertura i la cloenda del cicle, on es varen tractar temes d’ actualitat en la recerca científica i concretament en l’àmbit de la Biologia.

A la ponència d’obertura, el Dr. Marc Artiga (Universitat de València) va convidar als assistents a reflexionar sobre els valors i interessos que mouen la ciència en l’actualitat. La ponència de cloenda, impartida per la Dra. Mar Albà (IMIM i Universitat Pompeu Fabra), va centrar-se en donar a conèixer la multitud d’estudis que ens permet realitzar la genòmica i es van introduir conceptes novedosos com el dels gens orfes.

Les dues conferències centrals del cicle van estar impartides per 8 professors del Departament de Biologia de la UdG, pertanyents a les quatre àrees de coneixement: Biologia Cel·lular (Dra. Mercè Figueras, Dra. Elisabeth Kadar i Dr. Marc Yeste), Bioquímica (Dra. Jèssica Castro i Dra. Rosa Peracaula), Genètica (Dr. Jordi Viñas) i Microbiologia (Dr Frederic Gich i Dra. Margarita Martínez). En aquestes es van explicar les principals línies de recerca i troballes científiques que s’han fet, com s’han assolit i quins són els passos a seguir. Entre els temes tractats hi havia la identificació de gens rellevants per a la formació del suro, futurs estudis d’estimulació cerebral reforçant i dieta com a possible tractament per l’Alzehimer, l’ús de models animals per millorar el coneixement i resoldre problemàtiques d’infertilitat en humans, l’ús de proteïnes recombinants com a futur tractament de teràpia contra el càncer, la identificació en plasma sanguini de biomarcadors específics pel càncer de pròstata més sever, l’aplicació de marcadors genètics per a la identificació de frau alimentari emprant com a cas pràctic la tonyina vermella, les aplicacions dels microorganismes per resoldre problemes de contaminació per siloxans i l’estudi dels microorganismes intestinals per ajudar al diagnòstic de malalties digestives.

El cicle ha estat un punt de trobada i discussió de diferents col·lectius: estudiants, investigadors, professors, membres de l’equip de govern UdG i ciutadania, assolint més de 150 assistents. Vist l’èxit de la convocatòria, la propera tardor s’espera poder organitzar una segona edició del cicle. Per qualsevol suggeriment o consulta en relació al cicle podeu adreçar-vos a promotor_biosan.biologia@udg.edu.