Càtedra de Promoció de la Salut

Anna Freixas Ferrés ens parla d'edatisme, societat i feminisme

El passat 25 de setembre, la Càtedra de Promoció de la Salut de Girona va organitzar, en col·laboració amb Dipsalut, el seminari “Envellir en una societat edatista no és fàcil, però tampoc impossible”

Més de cinquanta persones vas assistir com a públic per escoltar l’ Anna Freixas Ferrés parlar sobre edatisme, societat, feminisme i envelliment. L’acte que va tenir lloc a l’aula 13 de la Facultat d’Infermeria de la  Universitat de Girona,  va comptar amb la presentació de Dolors Juvinyà, directora de la nostra Càtedra.

Durant la seva intervenció, Anna Freixas va posar èmfasi en com la societat ha creat models en els què,  a mida que passa el temps, les dones es devaluen, passen a  estar menys valorades i de l’existència d’un entramat social que dificulta que puguin envellir amb benestar.

Freixas va explicar com és de diferent envellir com a home (maduren) que com a dona (envelleixen), com la socialització marca com envellir i aquest és un camí més complicat per a les dones

També va posar el focus en els serveis assistencials  i com aquests tenen un gran hàndicap no reconeixent l’heterogeneïtat de les persones grans. Aquest problema només es pot solucionar escoltant a les persones i lluitant contra els actuals protocols establerts  en els sistemes de salut.

Per últim va afirmar que actualment no es valora ni la vellesa ni a totes aquelles persones que treballen a l’àmbit de la vellesa, i que s’ha de fer un replantejament profund de la d'aquesta etapa de la vida i de tot el que implica per a les dones.

Anna Freixas Farré, és doctora en psicologia per la Universitat de Barcelona i professora jubilada de la Universitat de Còrdova. Les seves línies de recerca i les seves publicacions tracten fonamentalment sobre gènere i envelliment, per les quals ha rebut el premi Rogeli Duocastella i el Carmen de Burgos. Altres àmbits del seu interès docent i investigador són la coeducació i el feminisme, així com la transformació de la recerca i la docència en psicologia des d'una perspectiva feminista. Ha estat impulsora de la Càtedra d'Estudis de les Dones de la Universitat de Còrdova.

Bibliografia recomanada

Yo vieja – Carmen Freixas Ferrés

“Cuando el final se acerca” - Kathryn Mannix

Documental:

Oliver Sacks. Una vida (Filmin)