Càtedra de Patrimoni Literari Maria Àngels Anglada - Carles Fages de Climent

Se celebra el Fòrum del Patrimoni Literari "Lectures de la tradició" a la Biblioteca de Figueres

L'onzena edició del Fòrum del Patrimoni Literari es va celebrar el dijous 28 d'octubre a la Biblioteca Fages de Climent de Figueres i es va dedicar a reflexionar sobre la tradició literària.

El Fòrum és una iniciativa creada per a compartir experiències, metodologies, resultats i temàtiques comuns entre centres, institucions i estudiosos dedicats a la gestió del patrimoni literari, en totes les seves manifestacions. Al Fòrum de l’any 2017 vam reflexionar sota l’epígraf “Els papers dels escriptors”. Vam aturar-nos en “Els anys literaris” al Fòrum de 2018. Vam dedicar el Fòrum de 2019 a “Editar i publicar”. L’any passat vam tractar sobre “Literatura i censura”. Enguany ens hem preguntat sobre les lectures de la tradició literària.

El passat cultural, el llegat, el patrimoni literari està format per confluències i divergències estètiques que són les que expliquen, en certa manera, la nostra tradició literària. Una tradició sempre està formada per corretges de transmissió, per baules d’una cadena que, a vegades, amb l’objectiu de renovar-se, s’estronquen, es modifiquen o evolucionen cap a camins inesperats. La nostra tradició mediterrània prové del passat grecollatí dels clàssics, però a aquest pòsit se li han de sumar les aportacions d’altres tradicions culturals, més o menys allunyades, que també han influït i han condicionat la literatura i la creació artística. Al llarg de la història, com ha estat la recepció de la tradició literària? Quines lectures se n’han fet? Com han evolucionat aquestes lectures? Hi hagut modes, corrents o tendències estètiques que han pogut influir en la percepció de la tradició literària, de les tradicions literàries? Aquestes i d’altres preguntes vam mirar de respondre en l’onzena edició del Fòrum del Patrimoni Literari.

Aquí podeu recuperar l'enregistrament de la jornada.

10.00 – 10.30h. Inauguració i presentació
10.30 – 11.00h. Raül Garrigasait: «Clàssics i classicisme»
11.00 – 11.30h. Sílvia Coll-Vinent: «El viatge a Catalunya de la literatura anglesa: mediadors i canals»
11.30 – 12.00h. pausa