Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial

L'OEIAC contribueix al monogràfic de la revista Valors sobre ètica i IA

En el monogràfic de la revista Valors s’interroga sobre la necessitat de bastir una ètica global per a la intel·ligència artificial.

El director de l’OEIAC, Albert Sabater, participa en el monogràfic de la revista Valors sobre ètica i IA amb l'article d'opinió "Màquines útils o ciutadans complets?". El tema de l'article i del monogràfic parteix d'un estadi que és la irrupció aquest 2023 de programes capaços de generar continguts de text, d'imatge, d'àudios i de vídeos com si fossin humans (el paradigma és el chatGTP). En aquest sentit, el primer número de 2024 de la revista Valors tracta des de diferents punts de vista un dels principals temes de debats de l’agenda pública en el món occidental. El monogràfic conté diversos continguts sobre aquesta temàtica i amb contribucions ben rellevants de persones que sostenen una visió i investigació sociotècnica. “Tot algoritme està vinculat a un sistema de valors”, respon Núria Vallès, sociòloga especialitzada en estudis de la ciència i la tecnologia, en l’entrevista principal del monogràfic, on defensa que és necessari revisar els principis ètics que regeixen les grans empreses que desenvolupen les eines de la IA. A l’espai central de la revista també són entrevistats Antonio Luís Terrones, membre del Grup d’Ètica Aplicada (GEA) de l’Institut de Filosofia del CSIC, i Nuria Oliver, enginyera de telecomunicacions i directora de la Fundación ELLIS Alicante, des d’on desplega un discurs entusiasta davant les possibilitats socials de la IA. També escriuen per al monogràfic Albert Sabater, doctor en Estadística Social per la Universitat de Manchester i director de l’OEIAC, i Karina Gibert, directora del centre de recerca Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAI-UPC), degana del COEINF i assessora del govern català i de la Comissió Europea en ètica i IA.

Podeu accedir al monogràfic a través d'aquest enllaç.