Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial

El III Cicle OEIAC finalitza amb un seminari de cloenda a càrrec de la professora Virginia Dignum

L'Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya (OEIAC) finalitza el III Cicle de Seminaris el dia 12 de desembre amb un acte de cloenda virtual a càrrec de la professora Virginia Dignum (Umeå University), qui va impartir el Seminari de cloenda "Beyond the AI Hype: Balancing Innovation and Social Responsability".

L'OEIAC té l'honor enguany de comptar amb la professora Virginia Dignum, catedràtica d'Intel·ligència Artificial Responsable a la Universitat d'Umeå, qui ha impartit el Seminari de cloenda "Beyond the AI Hype: Balancing Innovation and Social Responsability" en l'acte de cloenda virtual del III Cicle OEIAC. Aquest seminari s'emmarca en un tema central del Cicle OEIAC que és la "Implicació amb la sostenibilitat: de l'Antropocè a la Intel·ligència Artificial".

A continuació podeu accedir a la retransmissió i llegir un resum del seminari de cloenda. En aquesta web també trobareu tota l'activitat relacionada amb el III Cicle de Seminaris OEIAC.

Resum

La IA pot ampliar les capacitats humanes, però requereix abordar els reptes de l'educació, els llocs de treball i els biaixos. Adoptar un enfocament responsable implica entendre la naturalesa de l'IA, les opcions de disseny, el paper social i les consideracions ètiques. Els desenvolupaments recents de la IA, inclosos els models fonamentals, els models transformadors, els models generatius i els grans models de llenguatge (LLM), plantegen preguntes sobre si estan canviant el paradigma de la IA i sobre la responsabilitat d'aquells que estan desenvolupant i desplegant sistemes d'IA. En tots aquests desenvolupaments, és vital entendre que la IA no és una entitat autònoma sinó que depèn de la responsabilitat humana i la presa de decisions.

En aquesta xerrada, parlaré més sobre la necessitat d'un enfocament responsable de la IA que faci èmfasi en la confiança, la cooperació i el bé comú. Prendre responsabilitat implica regulació, governança i conscienciació. L'ètica i els dilemes són consideracions constants, però requereixen entendre que s'han de fer compromisos i que els processos de decisió són sempre contextuals. Assumir la responsabilitat requereix dissenyar sistemes d'IA tenint en compte els valors, implementar regulacions, govern, seguiment, acords i normes. En lloc de veure la regulació com una limitació, s'hauria de veure com un pas per a la innovació, garantint l'acceptació pública, impulsant la transformació i promovent la diferenciació empresarial. La intel·ligència artificial responsable (IA) no és una opció, sinó l'única manera possible d'avançar en IA.

Virginia Dignum és Catedràtica d'Intel·ligència Artificial Responsable a la Universitat d'Umeå (Suècia) i assessora sènior de polítiques d'IA de la Fundació Wallenberg. És doctora en Intel·ligència Artificial per la Universitat d'Utrecht des de l'any 2004, membre de la Reial Acadèmia Sueca de Ciències de l'Enginyeria (IVA) i membre de l'Associació Europea d'Intel·ligència Artificial (EURAI). És membre de l'Organisme Assessor de les Nacions Unides sobre IA, de l'Associació Global sobre IA (GPAI), del grup d'experts de la UNESCO sobre la implementació de recomanacions d'IA, del grup d'experts en IA de l'OCDE, fundadora d'ALLAI, de l'Aliança holandesa d'IA i co- presidenta del Global Future Council sobre IA del WEF. Va ser membre del Grup d'Experts d'Alt Nivell de la UE en Intel·ligència Artificial i líder de l'orientació d'UNICEF per a IA i nens. És autora de "Responsible Artificial Intelligence: developing and using AI in a responsible way" publicat el 2019 per Springer.