Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial

L'OEIAC representat al Comitè Directiu del Programa Salut/IA de la Generalitat de Catalunya

L’objectiu del Programa és crear un entorn facilitador per al desenvolupament i la implementació d’eines d’intel·ligència artificial que contribueixin a la millora assistencial i a la sostenibilitat del sistema de salut de Catalunya.

El passat 19 de juny es va celebrar la primera reunió de constitució i treball del Comitè Directiu del Programa Salut/IA, format per alts representants de l'àmbit de la salut de Catalunya, professionals de la pràctica clínica i persones expertes en intel·ligència artificial i les seves consideracions ètiques. Entre elles s'hi troba el director de l'OEIAC, Albert Sabater. El programa té tres línies d’actuació diferenciades. D’una banda, amb el suport del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) finançat per la Unió Europea amb fons NextGenerationEU, coordinarà el llançament de reptes de compra pública d’eines d’IA que donin resposta a necessitats no cobertes al sistema. Aquestes eines hauran de complir amb uns determinats estàndards, marcats pel programa, per assegurar l’equitat, l’escalabilitat i la qualitat de les solucions.

D’altra banda, amb l’Observatori d’IA en Salut, posat en marxa a finals del 2022, el Programa té l’objectiu de conèixer i difondre de forma transversal com es genera la IA en l’àmbit de la salut des de la conceptualització fins a la implantació, fent incidència en els riscos i les oportunitats que es generen. L'Observatori és, a més, la porta d'entrada de totes les iniciatives d'IA de les entitats del sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT).

Finalment, oferirà suport a les iniciatives identificades a l’Observatori, a través de l'elaboració de guies de referència per a la implantació de la IA amb plenes garanties per a la ciutadania i el conjunt de professionals de la salut, i d’un servei de mentoria. Addicionalment, les iniciatives que seleccioni el Programa o que ho acordin amb el Comitè Directiu, podran rebre també suport en àmbits com l’avaluació, la implantació o l’accés al finançament, entre d’altres.

Comitè Directiu del Programa per a la promoció i desenvolupament de la intel·ligència artificial al sistema de Salut

Manel Balcells Díaz, conseller de Salut

Mercé Salvat Guinart, secretària general

Ramon Canal Comaposada, director del Servei Català de la Salut (CatSalut)