Càtedra de Lluís Santaló d'Aplicacions de la Matemàtica

Nova edició del cicle de conferències: Últimes fronteres. La ciència del segle XXI

El cicle de conferències «Últimes fronteres» aborda des de fa set anys els darrers avenços científics de la mà d'alguns dels científics i divulgadors de referència.

En aquesta setena edició, parlarem dels avenços en biomedicina, entre els quals les immunoteràpies, i  també dels punts quàntics i de les seves aplicacions, el descobriment i desenvolupament dels quals ha rebut el darrer Premi Nobel de Química. També veurem com s’obtenen i quin ús es fa de les emissions de polsos de llum ultraràpids, mereixedores del darrer Premi Nobel de Física.

Acabarem el cicle apropant-nos a l’origen i l’evolució de la nostra galàxia gràcies a la informació que ens arriba de la missió europea Gaia, llançada a l’espai el desembre de 2013.

Conferència «Activar les defenses per millorar la salut: les immunoteràpies», amb Salvador Macip

El dijous 02 de maig de 2024 - 19.30 h - Aula Magna – Casa de Cultura

Salvador Macip i Maresma és metge, investigador i escriptor. Dirigeix un grup de recerca a la Universitat de Leicester, on és catedràtic de medicina molecular al Departament de Biologia Molecular i Cel·lular. També és catedràtic i director dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC i investigador de l'Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras. Ha publicat una quarantena d’obres, entre novel·les, assaigs i llibres infantils. Ha estat traduït a nou llengües i ha guanyat premis com el Joaquim Ruyra, el Carlemany, el Premi Europeu de Divulgació Científica i el Ramon Muntaner. Entre els seus llibres de divulgació destaquen Les grans epidèmies modernes, Lliçons d'una pandèmia, Què ens fa humans? i El secret de la vida eterna. Col·labora regularment amb diversos mitjans com el diari ARA, El Periódico i la Cadena SER.

Conferència «L'era dels nanomaterials: del laboratori a la vida quotidiana», amb Javier Rodríguez Viejo

El dijous 09 de maig de 2024 - 19.30 h - Aula Magna – Casa de Cultura

Javier Rodríguez Viejo és catedràtic de Física Aplicada a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i cap del Grup de Propietats Tèrmiques dels Materials en la Nanoescala de la UAB i de l'Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia, ICN2. La seva investigació gira al voltant de les propietats de la matèria quan aquesta esdevé de mides nanomètriques. Investigador postdoctoral al MIT, també ha fet estades de recerca a Harvard i al laboratori d’Air Products als Estats Units. És el coordinador del Màster en Nanociència i Nanotecnologies Avançades de la UAB. Ha estat soci fundador de FutureSiSens, startup dedicada a la recuperació d’energia i la detecció, amb la que va guanyar en 2016 el Premi Repsol a la emprenedoria. Entre 2008 i 2014 va ser vicedirector de MATGAS, una entitat publico-privada amb la missió d’afavorir la transferència de coneixement a la societat.

Conferència «La cursa per al control del processos físics a escales petites d’espai i temps», amb Javier García de Abajo

El dijous 16 de maig de 2024 - 19.30 h - Aula Magna – Casa de Cultura

Javier García de Abajo és l’investigador principal del grup de Teoria Nanofotònica de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) de Castelldefels. Després d’obtenir el seu doctorat per la Universitat del País Basc el 1993, va fer una estada de tres anys com investigador visitant al Berkeley National Lab de Califòrnia. El 2008 esdevé professor d’investigació del CSIC i, posteriorment, s’incorpora a l’ICFO. El 2013 passa a ser professor d’investigació ICREA.  És membre de la Societat Americana de Física i de la Societat d’Òptica dels Estats Units. Els seus interessos de recerca inclouen estudis teòrics sobre espectroscòpia en microscòpia electrònica, col·lisions d’àtoms, fenòmens quàntics a nivell de nanoescala, i diversos aspectes de nanofotònica com són els sensors òptics i la fricció quàntica. És coautor de més de 400 articles que han rebut més de 60.000 cites.

Conferència «El telescopi Gaia: la màquina dels descobriments», amb Mercè Romero

El dijous 23 de maig de 2024  - 19.30 h - Aula Magna – Casa de Cultura

Mercè Romero Gómez és professora agregada del Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona i membre de l'Institut de Ciències del Cosmos. És llicenciada en Matemàtiques per la Universitat Politècnica de Catalunya (2007) i té el Doctorat en Ciència i Tecnologia Aerospacial per la mateixa universitat (2012). Va realitzar una estada doctoral al Laboratoire d'Astrophysique de Marseille (França) durant dos anys i, després, es va incorporar al grup GaiaUB, membre del consorci Gaia DPAC, on realitza tasques de validació interna de les dades de Gaia.

INSCRIPCIÓ: Gratuïta però recomanda

HO ORGANITZEN: Càtedra Lluís Santaló d'Aplicacions de la Matemàtica (UdG) i Casa de Cultura de la Diputació de Girona