Càtedra d'Immigració, Drets i Ciutadania

El Pr. Ferran Camas Roda, presenta a Barcelona l'estudi, “Anàlisi dels obstacles a la mobilitat internacional cap a Espanya i la Unió Europea”, del qual n'és coautor.

Aquest 30 d’abril a la sala Auditori del Museu Marítim de Barcelona (MMB), s'ha presentat l’estudi “Anàlisi dels obstacles a la mobilitat internacional cap a Espanya i la Unió Europea”, del qual n'és coautor el Pr. Ferran Camas Roda, responsable de l'Àrea de Dret del Treball i de la Seguretat Social de la Universitat de Girona, Director de la Càtedra d'Immigració, Drets i Ciutadania i líder de l'equip de Girona del Projecte Horizon Europe, Care4Care, cuidem a les persones que cuiden

El document proporciona una anàlisi detallada sobre els obstacles a la mobilitat internacional cap a Espanya i la Unió Europea, i destaca la manca de vies legals i segures d’accés al territori. S’identifiquen cinc grans obstacles que configuren allò que s’anomena “camí impossible” per a la migració segura i legal, incloent-hi l’externalització del control fronterer, l’exigència de visats, la burocràcia consular, la definició de tercer país segur i els obstacles laborals. Es destaca que aquestes dificultats generen una disminució significativa dels moviments migratoris legals, obligant moltes persones a recórrer a vies perilloses i arriscades per accedir a la protecció. Així mateix, s’evidencia que els criteris d’admissió perpetuen discriminacions estructurals i vulneren els drets humans, atès que les polítiques migratòries es regeixen per discriminacions sistematitzades, creant un sistema selectiu que accepta els uns i exclou els altres. A més, s’emfatitza la necessitat d’un enfocament més integral que reflecteixi la complexitat de les situacions migratòries i promogui l’estudi de la mobilitat humana des d’una perspectiva de gènere i de drets humans.

A més, es presenten dades que ressalten les dificultats específiques que enfronten les persones africanes per accedir al mercat laboral espanyol, així com les estadístiques relacionades amb les sol·licituds de protecció internacional, i mostren desigualtats en el reconeixement de la protecció segons la nacionalitat d’origen. Finalment, es proposen mesures concretes per abordar aquests desafiaments, incloent la millora de les condicions a les oficines consulars, la combinació i desenvolupament de les diferents vies legals existents, la revisió de mecanismes d’asil en origen i en trànsit, així com la necessitat de facilitar l’accés per a aquelles persones que busquen protecció internacional però no qualifiquen com a refugiats.

L’informe ha estat elaborat sota la coordinació acadèmica de l’equip de recerca de l’IDP en el marc del projecte de comunicació i incidència política “El camí impossible”, impulsat per la cooperativa de comunicació Quepo.