Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni

La Càtedra de GCT Calonge i Sant Antoni exporta el seu model en una trobada internacional a Romania

La Universitat Lucian Blaga de Sibiu acull del 24 al 27 d’aquest mes de maig la reunió anual d’un dels grups de recerca de l’associació ATLAS, que coordina la càtedra gironina

La Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni, de la Universitat de Girona, patrocinada per l'Ajuntament de Calonge i Sant Antoni, participa del 24 al 27 d’aquest mes de maig a la reunió anual del Grup de Recerca en Gastronomia i Turisme de la xarxa internacional ATLAS. Una trobada que organitza la Universitat Lucian Blaga de Sibiu (Romania) i que compta amb professionals i acadèmics experts en la matèria procedents de diversos països. Durant quatre dies hi ha ponències, debats, sessions pràctiques i un tast de vins i d’aliments locals.

La càtedra gironina és l’actual coordinadora d’aquest grup de recerca internacional i en aquesta trobada dona a conèixer el seu model i mètode de treball, que té com a objectiu promocionar els estudis relacionats amb la gastronomia, la cultura i el turisme. La reunió té com a fil conductor l’alimentació regional i s’hi tracten possibles escenaris de futur, discutint si s’ha de mantenir la tradició o se li ha d’obrir la porta a la innovació depenent del context actual, marcat per diversos factors com ara l’escalfament del planeta, la crisi energètica i els conflictes bèl·lics, entre d’altres.

Hi assisteixen la directora de la Càtedra, la Dra. Dolors Vidal; la coordinadora del grup de recerca en Gastronomia i Turisme d’ATLAS, la Dra. Silvia Aulet; la recercadora postdoctoral a la Universitat de Girona, la Dra. Cinthia Rolim i la coordinadora de la Càtedra de GCT, Mireia Pascual. Són protagonistes d’un programa marcat per ponències que recullen les principals aportacions del món acadèmic a la relació entre la gastronomia i el turisme. Sota el títol ‘Diagnòstic i Potencial Enoturístic de Calonge i Sant Antoni com a Destinació”, Mireia Pascual presenta un treball que exposa el creixement de l’enoturisme durant l’última dècada. Es compara la localitat empordanesa, a partir de la seva participació en la Denominació d’Origen Empordà, amb una altra regió vinícola catalana com ho és el Priorat, exposant un seguit de propostes de millora.

Silvia Aulet relaciona conceptes com ara l’alimentació, la religió i el turisme. Posa al damunt de la taula el cas pràctic de l’Abadia de Montserrat, parlant de com la gastronomia i els productes monàstics són rebuts pels visitants i de quina manera el monestir respon a les necessitats alimentàries davant les possibles restriccions religioses dels qui no són catòlics.

L’itinerari històric de la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni s’exposa amb una altra conferència, a càrrec de Cinthia Rolim i Dolors Vidal, que serveix per enumerar les aportacions i els impactes regionals i internacionals de la seva producció científica des de la seva creació, l’any 2014. S’expliquen la diversitat d’activitats i accions que ha desenvolupat la càtedra durant els últims nou anys i la seva relació amb la comunitat acadèmica i el sector productiu. “És una molt bona oportunitat per donar-nos a conèixer més enllà de les nostres fronteres i alhora per donar el ressò necessari per a nous projectes a curt, mig i llarg termini. La Càtedra té una proposta per sortir fora i construir una xarxa amb els investigadors joves. Una cosa és el que fem de portes cap a dins i l’altra és el que s’ensenya a l’exterior. Expliquem què fem i també establim aliances i teixim una xarxa amb aquella gent que pot col·laborar amb futurs treballs”, valora Vidal, la seva directora.

A Sibiu, professionals, acadèmics i experts de diversos països parlen també sobre el menjar com un dels elements clau de l’experiència turística, al mateix temps que s’estableixen vincles i contrastos entre la tradició i innovació d’aquest àmbit. Els atractius de la gastronomia local de cara als visitants, el seu vincle amb l’agricultura i la producció alimentària i la contribució del sector cultural, creatiu i artístic en el desenvolupament de nous sistemes alimentaris són d’altres temes a tractar.