Càtedra de Promoció de la Salut

Webinar "La salut i el treball en el Marc de la Covid-19"

El passat dimarts dia 30 de juny va tenir lloc el nostre quart webinar, a on vam parlar de la relació de la salut i el treball amb els canvis produïts per l'aparició del coronavirus.

L'objectiu del webinar va ser parlar sobre la salut i el treball des de tres perspectives: la conciliació i reforma horària; viure el teletreball en positiu i la perspectiva de gènere lligada a l'àmbit laboral

En aquest seminari online vam comptar amb la participació de Mar Sabadell, professora dels estudis d'Economia i Empresa de la  Universitat Oberta de Catalunya (UOC); Alexis Serra, director de l'oficina per a la reforma horària de la Generalitat de Catalunya i Lídia Farré professora lectora de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona (UB).

La sessió va estar moderada per Maria Dolors Solé. Co-chair de l'European Network for Workplace Health Promotion (ENWHP) i consellera tècnica del Centro Nacional de Condiciones del Trabajo (INSST).

Una vintena d'assistents van poder reflexionar de temes tan importants com el teletreball, que segons Mar Sabadell, durant el confinament és el que ha permès que la majoria d'empreses hagin pogut continuar amb la seva activitat, però sense tenir en compte algunes variables psicosocials, i per tant dir que ens ha permès conciliar és un error i  s'ha de realitzar un plantejament de millora.

Per la seva part, Alexis Serra va afirmar que la pandèmia i el confinament van alterar l'ús del temps de les persones i que el  teletreball no ha suposat cap millora en la percepció dual de les coses, potenciant la diferència en termes de gènere. Donant continuïtat al tema de gènere, Lídia Farré va explicar com, segons un estudi que han realitzat, l'impacte de la crisi recau amb més intensitat sobre les dones, especialment en les dones i les persones treballadores amb un nivell d'estudis més baix van patir més la pèrdua del treball. A més les dones s'han fet càrrec de la majoria de les tasques de cura d'infants i tasques de la llar. Tots aquests punts evidencien la necessitat de polítiques de reactivació econòmica per evitar les desigualtats de gènere en el treball.

Un cop finalitzada la primera part, Dolors Solé va realitzar preguntes a tots tres ponents, a on van sortir temes com si estem preparats per liderar grups virtuals de treball, l'impacte i necessitat que ha tingut el tancament de les escoles així com la importància de la digitalització universal.

Per últim es va arribar a la conclusió que ens hem de transformar des de dintre, les persones, les empreses i la societat. I tenir en compte els factors psicosocials en cas que el confinament torni. Els plans de contingència han d'estar preparats.

Aquest webinar ha tancat el nostre cicle de quatre webinars, a on hem parlat de les transformacions post COVID-19

Vídeo: