Campus Patrimoni Cultural i Natural

Detecten la presència de gat fer i isard a les Guilleries-Savassona

Han estat observats per mitjà de càmeres de fototrampeig. La recerca es fa en el marc del Premi Guilleries, atorgat per la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar. Els resultats finals d’aquest estudi, previstos per finals d’aquest any, permetran tenir una visió més àmplia de la presència de carnívors a les Guilleries

Des de principis d’any, l’equip d’investigadors que va rebre el Premi Guilleries 2019, que atorga anualment la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar, duu a terme la seva recerca, orientada a la detecció d’animals carnívors als espais d’interès natural que conformen les Guilleries. Els primers resultats obtinguts constaten la presència del gat fer o salvatge (Felis silvestris) a l’Espai Natural Protegit Guilleries-Savassona, una troballa interessant pel fet que la distribució d’aquest animal al llarg del territori català avui dia es coneix amb poca exactitud.

El projecte premiat el desenvolupen investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona, la Universitat de Lleida i la Universitat Blanquerna, amb la col·laboració d’exestudiants del grau en Biologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), sota la direcció de Xavier Soler Muñoz, geògraf especialitzat en ordenació del territori i medi ambient. El gruix central del projecte té com a objectiu conèixer la distribució i l’abundància d’espècies de carnívors de les Guilleries. Per aconseguir-ho, els investigadors fan servir tècniques de trampeig fotogràfic: han col·locat càmeres de fototrampeig repartides pel conjunt de les Guilleries, amb una separació aproximada d’un quilòmetre i mig entre elles, que els permet cobrir la major part del territori.

Espècies sense distribució clara, rarificades o fora de la seva àrea de distribució coneguda

A més de la detecció del gat fer o salvatge, els primers resultats també  han visualitzat la presència d’un isard (Rupicapria pyrenaica), un animal herbívor que  ha sorprès als investigadors perquè avui dia es localitza fonamentalment als Pirineus. La seva troballa recolza dades anteriors del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, que constaten que no és estrany observar isards en àrees de muntanya mitjana (excepcionalment, al nord del Lluçanès i d’Osona): “El bon estat de les seves poblacions facilita la dispersió d’individus aïllats cap a nous territoris on fins ara l’espècie no era present”, expliquen els investigadors. També han mostrat la presència de la mostela (Mustela nivalis), un petit carnívor d’ambients agraris, actualment molt rarificada i en possible regressió a Catalunya.

La guilla (Vulpes vulpes) – que dona nom a l’espai- és l’animal carnívor detectat més freqüentment. D’altra banda, els investigadors han posat en marxa una sèrie de parcel·les per trampejar petits mamífers. El projecte, que té previst presentar els resultats a finals del 2020, ha de permetre tenir una visió més precisa de la presència dels carnívors que viuen a les Guilleries.

Incentivar la recerca en tres línies: Aigua, Territori i Biodiversitat

La Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar que comparteixen l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, la UVic-UCC i la Universitat de Girona (UdG), va instaurar aquests premis amb l’objectiu d’incentivar la recerca en tres línies de treball diferenciades: l’aigua, el territori i la biodiversitat. El guardó dota als guanyadors amb 5000 euros i els dona un any de temps per desenvolupar el seu projecte. El treball acabat, a més, veurà la llum en el marc d’una col·lecció de publicacions de la Càtedra.

Sobre la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar de la UVic-UCC i la UDG

La Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar, impulsada conjuntament per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, la UVic-UCC i la UdG, té com a objectiu principal generar, difondre i transferir coneixement sobre el patrimoni natural de les Guilleries, amb la finalitat d’ajudar a desenvolupar un model de gestió territorial sostenible en el marc d’aquest espai. En concret, les línies de treball que es desenvolupen s’emmarquen en la temàtica del patrimoni natural, treballant principalment amb l’aigua, el territori i la biodiversitat.

A més del Premi Guilleries, d'aquesta càtedra també convoca els ajuts per a treballs de recerca de Batxillerat. A aquests hi poden accedir els estudiants que duguin a terme un treball centrat en el patrimoni natural i cultural de les Guilleries, i en especial els referits a temàtiques d’aigua i natura. A l’alumne se’l dota amb 400 euros i la tutorització al llarg del procés per part de personal docent i investigador de la UVic-UCC i la UdG.