Campus Compòsits

Campus Compòsits co-organitza la Jornada "Sostenibilitat en Compòsits: reptes i oportunitats"

Campus Compòsits de la Universitat de Girona i el Clúster MAV van organitzar el passat 13 d'octubre la Jornada sobre "Sostenibilitat en Compòsits: reptes i oportunitats", on van participar diferents empreses i centres de coneixement per presentar els últims avenços en matèria de sostenibilitat en els materials compostos.

Campus Compòsits de la Universitat de Girona i el Clúster MAV van organitzar el passat 13 d'Octubre la Jornada sobre "Sostenibilitat en Compòsits: reptes i oportunitats", on van participar diferents empreses i centres de coneixement per presentar els últims avenços en matèria de sostenibilitat en els materials compostos.

En el transcurs de la jornada es va comentar que s'estan esgotant recursos naturals finits, que existeix una gran problemàtica amb els gasos d'efecte hivernacle i les grans emissions de CO₂. El que genera una major despesa d'energia és l'ús d'energia per la indústria. Es va comentar que s'estableix una clara relació entre la sostenibilitat i l'ús d'energia. També es va fer una reflexió i plantejament de reptes sobre els materials compostos, què fer dels materials compostos després de la seva vida útil?, ja que actualment s'enterren en grans extensions de terreny. Es van plantejar algunes solucions al respecte durant la sessió: l'ús de matrius bio basades, fomentar la reutilització de material, el clar canvi de paradigma cap a les energies renovables, l'ús de les fibres naturals (ús del cànem), etc. També es va parlar dels factors que afecten aquesta sostenibilitat com: els materials, els processos i el producte final.

Els materials compostos que es fan servir avui dia no són sostenibles, a més, la despesa energètica per kg de material compost és enorme i la solució és costosa. Molts dels productes que es troben al mercat prioritzen les prestacions a l'aplicació final davant la sostenibilitat del material i procés. Per això i altres raons, tenim un problema actual amb la quantitat de residus de materials compostos que es genereran en un futur proper. Està clar que cal reduir l'energia per processos materials, cercar solucions d'origen renovable en fibres i matrius i millorar les prestacions finals del producte.

Per acabar es van mostrar alguns casos d'èxit de la mà de: Compoxi, Eurecat, Bcircular i Blackfabric. Per acabar, es van visitar els tallers i espais dels grups de recerca UdG i Compoxi que es troben al Parc Científic i Tecnològic de la UdG.