Campus Aigua

Execució del projecte Estalvi d'aigua i mà d'obra mitjançant l'automatització del reg per superfície

El grup de recerca d’Enginyeria i Gestió del Reg de la UdG ha desenvolupat el projecte Estalvi d’aigua i mà d’obra mitjançant l’automatització del reg per superfície

Aquesta activitat que ha estat finançada a través de l’Operació 01.02.01 de Transferència Tecnològica del Programa de Desenvolupament Rural de Catalunya 2014-2020 ha comptat amb la participació de les empreses Rubicon Water i Regaber i l’estreta col·laboració de la Comunitat de Regants de Sant Julià de Ramis, Cervià de Ter, Sant Jordi Desvalls, Colomers i Jafre.

S’ha instal·lat un sistema de reg per superfície completament automatitzat en 1ha d’una parcel·la comercial de blat de moro al municipi de Sant Julià de Ramis (Gironès). Concretament, el sistema consta d’una comporta automàtica amb mesurador de cabal al canal principal així com de vàlvules de distribució d’aigua automàtiques, sensors de contingut d’aigua al sòl, sensors del front d’avançament i d’alçada de la làmina d’aigua i una estació meteorològica a la parcel·la.

Els resultats obtinguts en la  campanya de reg  2022 mostren que  l’eficiència d’aplicació ha estat del 55% amb el maneig manual i del 77% amb el sistema automàtic. En conseqüència, l’automatització del reg per superfície suposa una millora molt significativa en l’ús de l’aigua respecte al maneig tradicional, que s’ha traduït en l’estalvi d’aproximadament 2700 m3 d’aigua/ha.