Campus Aigua

El projecte PECT Girona, Regió Sensible a l’Aigua inicia el seu desplegament

Amb la voluntat de reduir la inestabilitat hidrològica a la zona del Baix Ter i afavorir el desenvolupament socieconòmic de la regió, el projecte aposta per una gestió integrada i específica de l’aigua que afavoreixi la sostenibilitat del recurs.

La innovació, l’aplicació de noves tecnologies -i el replantejament de les clàssiques-, la integració d’idees, l’ús de plataformes digitals i el desenvolupament de nous conceptes en l’ús de l’aigua permetran enfortir la capacitat d’adaptació del territori als escenaris de baixa garantia i risc hidrològic que afecten recurrentment el Baix Ter i que seguiran fent-ho en el futur amb les previsions dels efectes del canvi climàtic. Aquests escenaris situen en la incertesa els eixos bàsics de la seva economia: el proveïment municipal, el turisme, l’agricultura i el paisatge dels elements naturals.

El projecte ha començat a desenvolupar-se utilitzant instruments i tècniques que milloren l’ús i la gestió dels recursos hídrics i el sòl, fonamentant-se en l’aplicació de mètodes de recerca avançats i en les tecnologies de la informació i comunicació (TIC).

El consorci està integrat per 5 entitats i inclou 7 operacions, dues de les quals dutes a terme per grups de recerca de la UdG:

• Universitat de Girona. Institut d’ecologia aquàtica. Control de l‘estat ecològic de les masses d’aigua superficial del Baix Ter a partir d’actuacions innovadores de correcció i adaptació.
  • Junta central d’Usuaris d’Aigües del Baix Ter. Consolidació, especialització i projecció territorial de la Junta.
  • IRTA. Sistema d’informació per difondre i fomentar el reg de precisió.
  • Universitat de Girona. Enginyeria i gestió del reg. Automatització, control i gestió dels canals de reg de les Comunitats de Regants.
  • IRTA Mas Badia. Implementació d’estratègies demostratives per a la millora de l’eficiència del reg agrícola.
  • Fundació Mar. Programa de comunicació, informació i sensibilització del projecte.
  • Diputació de Girona. Coordinació.

També hi participen altres entitats no beneficiàries que col·laboren per a assolir els objectius del projecte: el Consorci del Ter, la Comunitat Intermunicipal Daró-Ter, Mancomunitat Intermunicipal dels Ajuntaments de Palafrugell, Pals, Begur, Regencós i Torrent, les comunitats de regants de la Presa de Colomers, del Molí de Pals, de Cervià de Ter-Sant Jordi–Colomers, la Sèquia Vinyals; la Cooperativa Girona Fruits, Giropoma Costa Brava SL i l’Ajuntament de Torroella de Montgrí.

Els resultats del projecte consolidaran la capacitat de resiliència del sistema hídric del Baix Ter i milloraran l’adaptació del territori als efectes derivats d’una vulnerabilitat hidrològica amplificada durant dècades per la cronificació d’un model de gestió de l’aigua en retrocés. Es contribuirà a la implementació d’un nou model de gestió hidrològica des d’una perspectiva tecnològica, ecosistèmica i de proximitat, enfortint la confiança i la co-responsabilitat de l’usuari, les entitats i les empreses en la gestió de l’aigua i la seva protecció.

Podeu veure la presentació del projecte en aquest vídeo: