Serveis Tècnics de Recerca

Difracció de Raigs X de Pols

XRPD

La Tècnica de Raig X de Pols serveix principalment per a la determinació de la composició química d'una mostra policristal·lina. És a dir, ens diu quines fases cristal·lines estan presents a la mostra. També ens dóna informació quantitativa, és a dir, en quina quantitat relativa estan presents aquestes fases. La tècnica també serveix per la identificació de polimorfisme i per determinar si una mostra és amorfa o cristl·lina i quin és el seu grau de cristal·linitat.

Sol·licitud de treball

Per tal de sol·licitar l'anàlisi d'una mostra per difracció de raigs X de pols, us heu de posar en contacte amb el personal responsable de l'equip.

Cal informar de la toxicitat, precaucions d’emmagatzematge i un cop entregat l’informe si no es ve a buscar la mostra al cap d’una setmana, després d’aquest termini el restant d’aquesta serà destruïda.

Característiques de l'equip

Difractòmetre de Raigs X de Pols :

Marca :
Bruker AXS

Model :
D8 Advance
Especificacions tècniques:
  • Tub de Raig X de Coure.
  • El Generador de Raig X pot treballa de 20 a 60KV i de 5 a 80 mA
  • Detector de centelleig {NaI(Tl)}
  • Equipat amb monocromador secundari per tal de suprimir la radiació de fluorescència de fons i la radiació Kβ
  • Goniòmetre amb Geometria Bragg-Brentano, Theta- 2Theta, mode reflexió.
  • Canviador automàtic de mostres de nou posicions

Com funciona?

• La Tècnica permet la identificació de fases cristal·lines presents en mostres sòlides. La identificació es realitza comparant el difractograma de la mostra a identificar amb els patrons emmagatzemats en una base de dades de difracció de pols (JCPDS-PDF 2)
  • Anàlisis semi-quantitatiu i quantitatiu de fases cristal·lines
  • Determinació de la mida de domini cristal·lí
  • Grau de cristal·linitat
  • Determinació i refinament dels paràmetres de cella cristal·lina

Aplicacions / Casos pràctics

• Indústria Química, Farmacèutica i Biotecnologia. Identificació de Substàncies. Estudis de Polimorfisme.
  • Indústria de la Construcció. Detecció d’amiants. Anàlisis d’àrids i materials per a la construcció.
  • Control de Qualitat de Materials. Peces metàl·liques.
  • Arqueologia i Restauració.
  • Indústria de la ceràmica.
  • Nanotecnologia i nous materials.
  • Anàlisis de sòls.

Més informació:

Organismes que han finançat l'adquisició de l'equip:

Unió Europea. Fons europeu de desenvolupament regional.
Generalitat de Catalunya