Universitat de Girona > El Claustre de la UdG inicia el procés d’elaboració d’uns nous Estatuts

Universitat de Girona

El Claustre de la UdG inicia el procés d’elaboració d’uns nous Estatuts

La UdG ha celebrat avui una sessió de Claustre Universitari, òrgan màxim de representació de la comunitat universitària, que ha aprovat iniciar l’elaboració d’uns nous Estatuts a fi d’adaptar-los a la LOSU i ha debatut el document "Model UdG XXI", la base per iniciar una transformació de la Universitat a través d’un procés participatiu i deliberatiu.

L'Aula Magna Modest Prats ha acollit avui una sessió de Claustre Universitari, òrgan màxim de representació de la comunitat universitària que debat les línies generals d'actuació de la institució. Entre els punts de l’ordre del dia, destaca un acord -aprovat per 46 vots a favor, 1 en contra i 23 abstencions- per iniciar l’elaboració d’uns nous Estatuts amb l'objectiu d'adaptar-los a la Llei Orgànica 2/2023, de 22 de març, del Sistema Universitari (LOSU). Així mateix, el Claustre ha debatut el document Model UdG XXI, que és la base per iniciar una transformació de la Universitat a través d’un procés participatiu i deliberatiu.

La sessió de Claustre Universitari, que ha tingut lloc a l'Aula Magna Modest Prats i que s’ha retransmès en directe a través del canal institucional de YouTube, s’ha constituït en segona convocatòria amb la presència de 70 membres claustrals dels tres col·lectius universitaris: personal docent i investigador, personal d’administració i serveis, i estudiantat.

Tret de sortida per elaborar els nous Estatuts de la UdG

La disposició transitòria primera de la LOSU preveu que les universitats han d’aprovar uns nous Estatuts en un termini màxim de dos anys des de la seva entrada en vigor. La UdG vol que aquesta modificació tingui la transparència i la participació institucional com a eixos centrals en tot el procés d’elaboració i, per això, els tràmits que es desenvoluparan en 3 fases diferenciades:

En una primera fase, que es preveu que s’allargui fins a primers de 2024, s’encarrega la redacció d’un esborrany d’avantproposta a un grup tècnic encapçalat per la vicerectora de Desplegament Estatutari i Normatiu, Susana Oromí.

Tot seguit, l’esborrany d’avantproposta es presentarà en un Claustre en què també es tractarà el procediment d’aprovació dels Estatuts. A partir d’aquest moment, es treballarà el text de manera participativa amb tota la comunitat universitària per tal de poder confeccionar la proposta d’Estatuts. La direcció d’aquesta fase l’assumirà Cristina Sánchez Miret, secretària general.

Per últim, el rector presentarà aquesta proposta a la Mesa del Claustre, entre finals de 2024 i primers de 2025. Al mateix temps es farà pública a tota la comunitat universitària i es portarà a aprovació definitiva del Claustre de la Universitat de Girona.

Un procés participatiu per a debatre el Model UdG XXI

Els membres claustrals han debatut el document Model UdG XXI que estableix la necessitat de definir un marc educatiu propi per a la Universitat de Girona. Es tracta d’una proposta de gran abast que suposa una transformació important i que requereix també d’un procés participatiu i deliberatiu. El document inicial recull els reptes que cal afrontar per tirar endavant un nou model educatiu a la UdG que, a grans trets, se sustenti en els reptes de la nova societat a la qual la universitat ha de donar resposta i en un sistema de governança que faci possible portar a la pràctica aquest nou model.