Universitat de Girona > Hipòlit Nadal i Mallol torna a El Port de la Selva en el marc de la Jornada de periodisme i exili

Universitat de Girona

La I Jornada de periodisme i exili ha tingut lloc el 2 de juny a El Port de la Selva i vol esdevenir un punt de trobada anual per a professionals, investigadors, estudiants i persones interessades i vinculades a l’àmbit de la comunicació i el periodisme.

La Càtedra Hipòlit Nadal i Mallol de Revistes en Català, impulsada per la Universitat de Girona (UdG) i l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC), amb la participació de l’Ajuntament del Port de la Selva, la Fundació Valvi, l’empresa Ribas-Àlvarez assessors i consultors, i Iglésies Associats disseny i comunicació, organitza la I Jornada de Periodisme i Exili el 2 de juny a El Port de la Selva.

La Càtedra Hipòlit Nadal i Mallol de Revistes en Català, dirigida pel professor de la UdG Lluís Costa, te l’objectiu d'estudiar i difondre el passat i present de les revistes en català i de reflexionar sobre el seu futur davant les noves realitats derivades de les innovacions tecnològiques en l’àmbit de la premsa.

La primera acció desenvolupada per la Càtedra és l’organització de la I Jornada de periodisme i exili, amb la voluntat, segons explica Costa, de “recuperar la memòria individual i col·lectiva de la professió periodística” que, al llarg dels temps, ha estat “reprimida per governs que han volgut obstaculitzar la llibertat d’expressió”. Per la seva pròpia naturalesa, l'exili constitueix un univers encara no prou explorat. Per això, el seu estudi i reconeixement són “fonamentals per entendre les claus del desenvolupament històric de Catalunya”. La Guerra Civil (1936-1939) i el posterior règim franquista representà un veritable drama per a la professió periodística catalana, que entre la mort i l’exili perdé més del 80 per cent dels seus professionals.

La Jornada ha tingut lloc a El Port de la Selva, lloc de naixement d’Hipòlit Nadal i Mallol, amb un programa a l’entorn de la professió periodística catalana durant la Guerra Civil i el règim franquista. Hi han participat Josep Maria Cervera, alcalde d'El Port de la Selva; Sílvia Llach, vicerectora de Territori i Compromís Social; Lluís Costa, director de la Càtedra Hipòlit Nadal i Mallol; i Germà Capdevila, president de l’APPEC.

La Jornada, que vol esdevenir un punt de trobada anual per a professionals, investigadors, estudiants i persones interessades i vinculades a l’àmbit de la comunicació i el periodisme, ha posat damunt la taula dues qüestions.

La primera és que el periodisme és una professió de risc, sempre i quan -com va expressar la periodista de TV3 Montse Armengou- s’exerceixi de manera compromesa i amb voluntat d’explicar la veritat que el poder no vol que es conegui. Els casos dels periodistes exiliats a Catalunya, el cubà Abraham Jiménez Enoa i l’hondureny Milthon Robles, van exemplificar com actualment la llibertat d’expressió està sotmesa als interessos governamentals. El professor Josep M. Casasús ha destacat el compromís, al llarg de la història, dels periodistes catalans exiliats amb la cultura catalana.

La segona, la necessitat de repensar la història de la premsa catalana  i l’oportunitat que ofereix l’experiència vital d’Hipòlit Nadal i l’edició de la revista Ressorgiment. La historiadora Marcela Lucci va resseguir amb detall i rigor, des de la perspectiva de la investigació històrica, les peripècies d’Hipòlit Nadal i Mallol a l’Argentina i la seva gran aportació al món periodístic i a la cultura catalana: la revista Ressorgiment, que s’edità a Buenos Aires, des del 1916 i durant més de 50 anys. Marta Faixedas, impulsora del projecte “La petjada catalana”, va presentar un itinerari de la premsa editada al món pels catalans al llarg de la història.