Universitat de Girona > La UdG edita quatre contes tradicionals sahrauís per a les escoles dels campaments de refugiats

Universitat de Girona

L’edició dels contes s’emmarca en un projecte de cooperació de la UdG, amb el suport de l’Ajuntament de Girona, que també comprèn altres actuacions destinades a la divulgació del patrimoni cultural del poble sahrauí.

L’equip de recerca Sàhara-UdG durà terme aquest mes de març una nova estada de treball als campaments de refugiats sahrauís de Tindouf, en el marc del projecte de Cooperació universitària en l’àmbit del patrimoni i la realitat social contemporània als campaments de refugiats de Tindouf (II), que coordina l’antropòleg Carles Serra, amb el finançament de la Unitat de Compromís Social de la UdG.

El projecte té per objectiu donar a conèixer la realitat social i el patrimoni històric i cultural del poble sahrauí a la població refugiada i a les persones i delegacions que visiten els campaments de refugiats. En el marc d’aquest projecte s’han realitzat diverses actuacions a l’entorn de la divulgació del patrimoni cultural d’aquest poble com l’edició de guies de visita dels museus locals i de quatre contes tradicionals així com el disseny d’una guia pedagògica d’activitats per a les visites  dels alumnes de les escoles dels camps de refugiats als centres museus.

L’edició de les Guies de Visita dels museus/centres d'interpretació de Dakhla i Auserd estan destinades a orientar l’experiència de totes les persones que visiten els museus. Aquests museus han estat creats pel mateix equip de cooperació els darrers anys, i mostren diversitat i la riquesa de la cultura i la societat sahrauí (el paper de les dones, les formes de vida tradicional i modernes, l’artesania, el patrimoni arqueològic i els processos de canvi cultural que es donen en els mateixos camps de refugiats, creats el 1975), i sempre assumint la mirada i les necessitats dels sahrauís que viuen en els campaments des de fa més de quatre dècades.

D’altra banda, i amb el suport de l'Ajuntament de Girona, s’han editat quatre contes tradicionals sahrauís destinats a la mainada dels campaments. Aquests contes seran presentats a les escoles dels campaments  en el decurs de l’estada de l’equip de la UdG aquests dies. A més, amb el suport de la Coordinadora d'ONGs Solidàries, s’ha realitzat un treball amb alumnes dels Instituts Vallvera de Salt i Montilivi de Girona, que posteriorment han dinamitzat tallers amb alumnes de les escoles Montfalgars, Domeny, Àgora, Maristes i Bell-lloc de Girona, que han il·lustrat un dels contes tradicionals sahrauís que es lliuraran als campaments. Aquesta activitat ha permès que joves, nenes i nens gironins coneguin, a través de la literatura popular sahrauí, la cultura tradicional i la situació dels refugiats sahrauís.

Durant l'estada de treball als campaments de refugiats que l’equip Sàhara-UdG farà els propers dies, també es començarà a treballar amb les escoles dels campaments per a avançar en el disseny d'una Guia Pedagògica i d'Activitats per a dinamitzar les visites dels alumnes de les escoles dels camps de refugiats als centres d'interpretació/museus creats per l'equip.

Finalment, en el marc de l’expedició, també es presentarà la versió en castellà del còmic Esperant el Núvol (de Marc Vicens, il·lustrador i membre de l'equip) en què es fa una aproximació a la societat sahrauí a partir de les converses, experiències i anècdotes recollides durant les estades de treball de l'equip de la UdG en els campaments de refugiats. El llibre ofereix una mirada diferent, que alhora que és divertida i tendra, permet conèixer l'origen i l'evolució del poble sahrauí i de la població refugiada.

L’equip Sàhara-UdG, realitza projectes de cooperació en l'àmbit del patrimoni històric i cultural als camps de refugiats del Sàhara des del 1994. Les activitats de cooperació que desenvolupa la UdG al Sàhara no tenen per objecte principal l'ajuda humanitària sinó que es focalitza en fer aportacions significatives en investigació i educació. El projecte compta amb el suport del Ministeri de Cultura de la República Àrab Sahrauí i Democràtica (RASD), l’Ajuntament de Girona i la Unitat de Compromís Social de la Universitat de Girona.