Universitat de Girona > La UdG impulsa una xarxa per transformar l’educació dels infants més vulnerables de Bangalore

Universitat de Girona

La Universitat de Girona ha coordinat cinc organitzacions sense ànim de lucre amb escoles dels barris més deprimits de Bangalore amb l’objectiu de transformar l’educació a partir de l’aprenentatge creatiu, la tecnologia i el joc. El projecte està encapçalat pel grup de recerca UdiGitalEdu, el qual fa 14 anys que treballa en aquesta zona de l’Índia.

El projecte Inventors4Change / Inventors pel Canvi de la Universitat de Girona (UdG) ha activat una xarxa d’agents educatius a Bangalore (Índia) amb l’objectiu de transformar l’educació dels infants més vulnerables a través de l’aprenentatge creatiu, la tecnologia i el joc. El projecte està liderat pel grup de recerca UdiGitalEdu, el qual porta  a terme diferents iniciatives educatives al país asiàtic des de 2009.

Gràcies al finançament obtingut en el marc d’una convocatòria pròpia de la UdG en matèria de cooperació, UdiGitalEdu ha començat a crear aquesta xarxa per tal que “esdevingui un ecosistema viu d’entitats que explorin les tecnologies per a l’aprenentatge creatiu, fent èmfasi en els col·lectius desfavorits”.

Amb aquest propòsit, el grup de recerca va organitzar un esdeveniment per començar a promoure la col·laboració entre diferents organitzacions. En coordinació amb la universitat Srishti Manipal Institute of Art, Design and Technology, l’esdeveniment va tenir lloc a la Universitat Srishti de Bangalore, el passat mes de juliol, amb la participació de cinc organitzacions sense ànim de lucre –Paper Crane Lab, Quest Alliance, Headstreams, Project DEFY, Yuva Chintana Foundation– i també de mestres i alumnes de quatre escoles de la Parikrma Humanity Foundation. La trobada va portar per nom Nimaya Fest, atès que “nimaya” significa intercanvi en sànscrit.

El Nimaya Fest va facilitar espais perquè les organitzacions presentessin els projectes que duen a terme en diferents comunitats de Bangalore, va promoure estones de networking, i va oferir tallers d’educació maker per al professorat i alumnat participant. En total, hi van participar 70 professionals i 150 infants. Per primera vegada, el projecte ha comptat amb estudiants de la UdG sobre el terreny. Concretament, es tracta de dues estudiants de la doble titulació de Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària de la Facultat d’Educació i Psicologia.

Durant l’estada, també es van fer visites a centres educatius de l’àrea de Bangalore i de la Parikrma Humanity Foundation. Entre elles, hi ha Shishu Mandir o Shanti Bhavan, candidates a participar en els emparellaments entre escoles que promou InventCat. Aquesta iniciativa, hereva del projecte InventEURs, es desenvolupa dins del marc del project PECT “Girona, la innovació social i digital davant els reptes del nou mil·lenni (2021)”.

A més a més, l’equip es va desplaçar a Anantapur per visitar la presidenta de la Fundació Vicente Ferrer, Anna Ferrer, qui havia estat investida Doctora Honoris Causa de la UdG unes setmanes abans. En aquesta trobada, van conèixer alguns dels projectes de la Fundació i van detectar noves maneres de col·laborar.

Finalment, com a propostes de futur, el projecte pretén reforçar les sinergies entre les organitzacions de Bangalore. També es vol ampliar les relacions amb la Universitat Srishti, a partir de projectes conjunts, i amb la mobilitat del seu professorat per fer estades a la UdG.

Un projecte amb una llarga trajectòria
El projecte Inventors4Change / Inventors pel Canvi va començar l’any 2009 a través d’una iniciativa de robòtica educativa en una escola rural del sud de l’Índia. Amb els anys, ha crescut i evolucionat, i ha incorporat altres indrets com ara Catalunya o Colòmbia, així com diferents països europeus gràcies al projecte InventEUrs, finançat amb fons del programa Erasmus+. Des de 2013, a part de promoure experiències d’aprenentatge creatiu en escoles amb infants de comunitats vulnerables, el projecte també impulsa la creació conjunta entre equips d’infants de diferents escoles i països per tal de desenvolupar la ciutadania global.

Al sud de l’Índia, que és on va començar la iniciativa, durant els últims anys s’han fet tasques de formació de mestres i tallers d’educació maker amb infants de quatre escoles de la Parikrma Humanity Foundation, a la ciutat de Bangalore. Aquests són centres educatius que donen educació de qualitat a nens i nenes provinents dels slums, els barris més deprimits de la ciutat.

A través d’Inventors4Change, les escoles de Parikrma s’han connectat amb escoles catalanes, colombianes, italianes, romaneses, angleses i d’altres països, tot aprenent noves metodologies de treball, fent intercanvis culturals, i promovent la creació conjunta de projectes entre infants de diferents llocs del món. Aquests projectes col·laboratius giren sempre al voltant de temàtiques relacionades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS 2030).