Universitat de Girona > L’Ajuntament de Girona i la UdG ofereixen atenció en salut emocional a l’alumnat universitari

Universitat de Girona

Un equip de professionals atén consultes sobre qüestions com ara la gestió de l’ansietat i l’estrès amb els exàmens, les dificultats en les relacions interpersonals o la gestió i regulació d’emocions.

L’Ajuntament de Girona i la Universitat de Girona (UdG) ofereixen des d’aquest mes de gener atenció en salut emocional a l’alumnat universitari a l’Espai Salut del Campus de Montilivi. En aquest punt, des del 2022 s’hi duu a terme atenció per tractar temes relacionats amb la salut afectiva i sexual i els consums que poden derivar en addicció de les persones estudiants.

“Després de la pandèmia han augmentat els riscos en la gestió emocional de la gent jove, que ha patit especialment les conseqüències del confinament precisament en el moment de fer el pas a l’edat adulta. Per això creiem que cal potenciar aquest servei precisament allà on hi ha més joves, que és en la universitat, per oferir-los eines que els serveixin per gestionar els problemes en aquest àmbit. El Pla de Salut que vam aprovar ja tenia una línia en la salut emocional, i amb aquest recurs esperem poder ajudar a joves que ho necessitin”, ha afirmat la regidora de Salut de l’Ajuntament de Girona, Eva Palau.

Per la seva banda, la vicerectora de Territori i Compromís Social de la UdG, Sílvia Llach, ha manifestat que “la universitat ha d'estar connectada amb els agents territorials en tota la seva activitat. La salut comunitària és un repte global, i les aliances amb entitats i administracions ajuden a sumar esforços per aconseguir-la. A la universitat arriben persones joves que inicien una etapa nova de la seva vida, i tenen necessitats de salut de tot tipus. Hi ha d'haver un espai i unes persones per atendre-les, i els acords amb els professionals que ja ho fan habitualment és un molt bona opció per fer aquesta atenció i acompanyament.”

Aquest acompanyament es proposa amb un format d’intervenció breu per millorar el benestar emocional de les persones joves. Alguns motius de consulta són la gestió de l’ansietat i l’estrès amb els exàmens, les dificultats en les relacions interpersonals o la gestió i la regulació emocional. Si es detecta un problema greu o més específic, els i les joves són derivats als serveis especialitzats corresponents.

Professionals del Centre Jove de Salut del consistori es desplacen cada setmana fins al Campus de Montilivi de la UdG per realitzar aquest servei d’atenció, que porta per nom Espai Salut i que segueix la mateixa línia d’intervenció que el programa del centre. És un espai pensat per vetllar per la salut universitària amb una finalitat preventiva i de promoció de la salut entre els i les joves que estudien a la UdG.

L’any passat, pel que fa a l’àmbit de consums i addiccions, es van realitzar 60 visites a 17 persones usuàries. I, pel que fa a l’àmbit de la sexualitat, es van fer 22 visites a un total de 13 persones. El servei va adreçat a aquelles persones que tenen dubtes en relació amb la sexualitat, vista des d’una perspectiva àmplia, per una banda, o realitzen alguna forma de consum o de conducta potencialment addictiva, per l’altra. En aquest espai es proporcionen eines i habilitats al col·lectiu universitari per tal que puguin prendre les seves decisions de manera autònoma.

També dins d’aquest conveni s’han dut a terme dues píndoles formatives en format virtual per penjar a les xarxes de l’Ajuntament de Girona i de la UdG. Els temes abordats han estat la higiene menstrual  i les addiccions a pantalles.