Universitat de Girona > Les investigadores de la UdG protagonitzen el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència

Universitat de Girona

Una viquimarató pretén incrementar les publicacions sobre investigadores de la Universitat de Girona a la Viquipèdia. Pòsters i postals recullen el testimoni d’un centenar de científiques, les quals comparteixen què és la recerca per a elles.

L'11 de febrer és el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, una diada impulsada per les Nacions Unides que pretén promoure la participació plena i en condicions d’igualtat de les dones i les nenes en l’educació, fomentar les vocacions científiques entre les nenes i reconèixer les fites de les dones en la recerca. Segons l’ONU, la ciència i la igualtat de gènere són vitals per realitzar els objectius de Desenvolupament Sostenible en l’Agenda 2030.

La Universitat de Girona treballa cada dia per fer més visible la tasca de les dones investigadores de la comunitat universitària. Aquesta diada és una data que permet insistir de manera especial en el seu paper imprescindible. Per aquest motiu, s’han preparat diverses accions que se succeiran al voltant de l’11 de febrer.

Més d’un centenar de científiques participa voluntàriament per mostrar la seva expertesa i sentiments sobre què significa la recerca per elles. Són investigadores de diferents disciplines del coneixement: la química, la medicina, les matemàtiques, la biologia, la tecnologia agroalimentària, l’enginyera mecànica, la física, la biologia, la psicologia, l’economia, la infermeria, el dret, la informàtica, la pedagogia, la filologia i la història de l’art, entre moltes d’altres.

Els testimonis d’aquestes investigadores apareixen en una pàgina web i, també, en postals i pòsters que ja s’han repartit en els diferents centres de la UdG i a les biblioteques públiques de Girona. Per exemple, la investigadora del departament d’Enginyeria Química, Agrària i Tecnologia Alimentària Carmen Carretero que afirma que fa recerca “per intentar contribuir a millorar la vida de les persones”; o bé la investigadora del departament de Dret Públic Anaïs Varo, qui considera que la recerca “no és neutra” i que ha de teniu un paper actiu per aconseguir “un món més just”.

Més investigadores a la Viquipèdia
La commemoració de l’11F inclourà una viquimarató que tindrà lloc el dia 13 de febrer a les sis de la tarda a la Facultat de Ciències. L’objectiu es concentrarà en augmentar el nombre d’entrades de científiques de la Universitat de Girona a l’enciclopèdia en línia de la Viquipèdia.

El col·lectiu de personal docent i investigador (PDI) de la Universitat de Girona està format per 1.956 persones. D’aquestes, 887 són dones i 1.069 són homes. La distribució del PDI a les diferents facultats i escoles mostra que encara existeix un biaix de gènere important a la Facultat d’Infermeria (78% de dones i 22% d’homes) i a l’Escola Politècnica Superior (25% de dones i 75% d’homes). No obstant això, la resta de facultats presenten xifres paritàries. (Font: Dades desagregades 2021-2022).