Universitat de Girona > La UdG estudiarà les condicions laborals del sector assistencial per prevenir la discriminació

Universitat de Girona

El grup de recerca de l’investigador Ferran Camas Roda participa en un projecte finançat per la UE per investigar els riscos i les condicions de vulnerabilitat dels treballadors assistencials. El projecte CARE4CARE està liderat per la Universitat de Florència i es durà a terme a França, Alemanya, Itàlia, Polònia, Espanya i Suècia amb un pressupost de gairebé 3 milions d’euros.

La pandèmia de la COVID-19 ha evidenciat que el treball assistencial a les societats modernes és imprescindible. A més de la crisi sanitària, el procés d’envelliment demogràfic i l’augment de persones en situació de dependència o els canvis en les estructures familiars, ha posat de manifest qüestions que afecten de manera crítica les condicions laborals de les persones que presten serveis de cura a altres persones. Es tracta, per exemple, de persones treballadores cuidadores en domicilis, del personal d’infermeria o d’altre personal empleat en residències de gent gran o, també, mestres que atenen criatures en l’etapa de la primera infància.

En aquest context crucial, la Universitat de Girona (UdG) participa en el projecte Care4Care: We Care for those who Care (Cuidem les persones que cuiden) al costat de socis dels països europeus França, Alemanya, Itàlia, Polònia i Suècia. Finançat per la Unió Europea, s’ha posat en marxa aquest mes de gener per investigar des d'una perspectiva comparada i multidisciplinària les condicions de treball de les persones ocupades en els sectors assistencial i de les cures en general, així com la percepció del seu entorn i dinàmica laboral. Seguidament, el projecte desenvoluparà les eines adequades per millorar la qualitat laboral i contrarestar la discriminació.

La recerca se centrarà en estudiar els riscos i les condicions de vulnerabilitat dels treballadors assistencials, gràcies a un ajut de 2.739.012 euros procedent del programa Horizon Europe. La iniciativa, que s’allargarà durant tres anys, preveu dur a terme tasques per conscienciar sobre els drets de les persones que treballen en l’àmbit assistencial i donarà suport a l'elaboració de polítiques legislatives a nivell nacional i comunitari.

El consorci Care4Care està coordinat per un equip experimentat de la Universitat de Florència. La Universitat de Girona hi participa a través d’un grup de recerca interdisciplinari liderat pel professor Ferran Camas, catedràtic d’universitat de Dret del Treball i Seguretat Social i professor del departament de Dret Privat. La recerca es desenvoluparà amb la contribució de Marc Sáez, Maria Antònia Barceló i Dolors Juvinyà, personal investigador de la UdG procedent dels àmbits de l’estadística i la salut.

CARE4CARE crearà un model d'anàlisi i regulació del sector assistencial i dels serveis de cures a les persones que es pugui replicar en altres països europeus i que aporti noves estratègies d'intervenció per a les institucions europees. També donarà veu als treballadors assistencials i als seus representants en el disseny i l'execució de polítiques i mesures que afectin les seves vides. Finalment, el projecte desenvoluparà una plataforma web que ofereixi informació accessible sobre les condicions laborals dels treballadors assistencials als països implicats.

A més de les universitats de Girona i Florència, també formen part de l’equip la Universitat de Sevilla, la Universitat de Lunds (Suècia), la Universitat Europea Viadrina Frankfurt (Alemanya), la Universitat de Rzeszów (Polònia), la TOUR4EU - Tuscan Organisation of Universities and Research 4 Europe (Bèlgica), la Universitat de Bordeus (França), la Federació Europea d'Ocupació Familiar i Atenció Domiciliària (Bèlgica) i la Federació Europea de Serveis a les Persones (Bèlgica). El consorci compta amb el suport de l'Institut Sindical Europeu (ETUI).

Funded by the European Union

Aquest projecte ha rebut finançament del programa de recerca i innovació Horizon Europe de la Unió Europea, en el marc del Grant Agreement número 101094603